Välkommen, Besökare

Den officiella Apple-tråden!
(1 är i forum nu) (1) Gäst

ÄMNE: Den officiella Apple-tråden!

Re: Den officiella Apple-tråden! 18 nov 2011 03:17 #21

• Dahl
  • Ljudtekniker
iPhone rules!!!!!!
May the force be with you....

Re: Den officiella Apple-tråden! 18 nov 2011 18:15 #22

• Dahl
  • Ljudtekniker
Dahl skrev:
iPhone rules!!!!!!

Skrev jag igår.... I dag köpte jag en galaxy s2.......
Måste testa den i alla fall, iPhone'en finns dock kvar om jag skulle vara missnöjd

Re: Den officiella Apple-tråden! 18 nov 2011 20:18 #23

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ok...får man fråga varför du gjorde en sådan manöver?
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Den officiella Apple-tråden! 18 nov 2011 21:54 #24

• Dahl
  • Ljudtekniker
Har som sagt varit sugen på att testa en annan telefon igen, sist jag hade en iphone och bytte till en htc desire så blev jag skit missnöjd men här hemma så funkar inte den iponen jag har idag speciellt bra. Måste vara på speciella platser i lägenheten för att kunna ta emot samtal och prata ett helt samtal utan att det bryter. det beror nog delvis på att jag bor i en täcknings svacka men även att täckningen på iphone4 är känd för att vara dålig. Så jag måste utforska alternativen och just galaxy s2 påminner mycket om iphone och det gillar jag. Vi får se hur det utvecklar sig, ni får såklart veta under tidens lopp. Men jag sparar min äpple telefon i fall att jag känner att galaxy´n inte levererar

Re: Den officiella Apple-tråden! 18 nov 2011 22:01 #25

Telefonmässigt lär du bli nöjd, stora frågan är väl vad man gillar android.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Den officiella Apple-tråden! 19 nov 2011 00:45 #26

• Dahl
  • Ljudtekniker
Vad jag minns av min htc så var det inte androiden som var problemet men saker kan ju ändra sig. Jag bara måste testa nya saker, är väl en äventyrlig själ heltenkelt. Det kvittar om jag är 100 nöjd med det jag har så måste jag till slut byta för sakens skull, och faan vad det har kostat mig pengar. Men jag kan mycket om mycket också dock inte hifi grejjer som är en av få kategorier som jag inte utforskat. Var av min undran om högtalare i en annan tråd

Re: Den officiella Apple-tråden! 19 nov 2011 07:44 #27

HEhe, Jag känner igen det där... Jag är ju ofta sådan att jag läser på alldeles för mycket innan jag köper saker och så blir det alldeles för dyrt också.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Den officiella Apple-tråden! 02 feb 2012 07:04 #28

• Dahl
  • Ljudtekniker
Ett par månader med Android gjorde susen, nu kommer jag inte göra mig av med min iPhone på lääänge. Nej det var inget för mig i längden, det var kul att testa nåt nytt med lite andra roliga finesser men det finns bara egentligen bara en smartphone, IPHONE
Nu är det dags att börja fila fram en iPad också

Re: Den officiella Apple-tråden! 02 feb 2012 15:04 #29

• Kindtand
  • Kaffeansvarig
Jag uppgraderade till Lion igår kväll och det ska bli spännande att se om det dyker upp nåt vajsing. Jag tror inte det kommer att göra det. Jag hade lite frustrerande problem i början men som vanligt berodde de på att jag inte läst på tillräckligt om de nya funktionerna. När jag väl kommit till insikt om dessa så lugnade jag ner mig.

Re: Den officiella Apple-tråden! 02 feb 2012 19:25 #30

Du kommer förmodligen inte stöta på nått klödd Kindtand. Apple är nu tredje störst i världen på mobiltelefoner. Det är bara till att gratulera.

Re: Den officiella Apple-tråden! 03 feb 2012 11:51 #31

Jag skulle byta min iMac mot en nyare PC vilken dag i veckans som helst. Men det beror ju på vad man blir nöjd av.
Installerade Win7 på Gedes gamla dammsamlare igår. Vilken fröjd med en stationär redig gammal Windows-burk!
ffavs.wordpress.com

Re: Den officiella Apple-tråden! 03 feb 2012 12:44 #32

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Jaha, du fick igång min gamla burk iallafall? Kööl.

Spraya den vit samtidigt som du håller ett äpple framför så blir det nog bra.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Den officiella Apple-tråden! 03 feb 2012 13:17 #33

Marcus skrev:
Jag skulle byta min iMac mot en nyare PC vilken dag i veckans som helst. Men det beror ju på vad man blir nöjd av.
Installerade Win7 på Gedes gamla dammsamlare igår. Vilken fröjd med en stationär redig gammal Windows-burk!
Varför det? Vad är det som du inte är nöjd med?

Ni som kan och vet. Hur fasen i helskotta blir man av med en podcast? Varje gång jag synkar min iphone med datorn så kommer Magnus Ugglas jävla podcast upp. Jag vill inte ha den där och jag har raderat och trixat med den men så fort det synkas så kommer den tillbaka. Hur gör man?

Re: Den officiella Apple-tråden! 03 feb 2012 13:42 #34

Jag känner mig allmänt borttappad i deras så kallat intuitiva gränssnitt, det passar inte mig. Jag saknar alltid en massa alternativ i menyerna.

Men de stora bitarna jag stör mig på är programutbud, spelutbud, kringrustningsutbud och allmäna kompabilitetsproblem med andra system.

Men den är snygg på skrivbordet.
ffavs.wordpress.com

Re: Den officiella Apple-tråden! 04 feb 2012 19:45 #35

Men är inte deras gränssnitt minst lika intuituvt som något annat gränssnitt? Jag kan tänka mig att Apple har valt att vända sig till den stora massan som inte har ett genuint data-intresse. Dock så vart PC'n billigare vilket gjorde att den stora massan blev tvungen att skaffa sig intresse för att lära sig PC'n då den alltid har krävt så mycket mer av sin användare än vad Macen har gjort. Jag som alltid har suttit framför/bakom en PC känner att hade jag vetat hur livet skulle te sig efter övergången till Mac så hade jag gjort det för länge sedan.

Jag älskar min Macen till tusen, dock önskar jag att lite fler stora företag vågade satsa på att släppa stora spel även till Mac-användarna.

Re: Den officiella Apple-tråden! 06 feb 2012 08:25 #36

Ett exempel på deras intiutiva gränssnitt:

Jag hade som nämnts tidigare all min musik i .flac. Och alla vet ju att man inte får använda flac ostraffat om man har appleprodukter. Likförbannat så ville jag ha det för att stilla min egen audiofilparanioa.

Letade i första läget efter ett program som klarade av att spela .flac och hittade då Songbird. Ett program som hyllats av många användare på diverse mac-forum som väldigt bra på det mesta. Skitbra tänkte jag, tog hem det och testade. Jag ångrade mig. Det tog minutvis att starta programmet och av någon anledning, startade programmet alltid i filmvy, sökningen var horribel och att bläddra i mappvy fungerade inte heller. Man kunde heller inte lägga till musik i biblioteket genom att söka igenom sina bevakningsmappar. Precis lika dåligt som iTunes... fast med flacstöd,

Men här dyker också de första allvarliga problemen med gränssnitt upp. Det går inte bränna musikskivor i något annat program än iTunes trots att Songbird stöder skivbrännande. Jag använder inte iTunes men ändå har programmet all min musikkonsumtion i sitt våld. Att jag dessutom måste skapa spellistor för att kunna bränna en skiva... intiutivt? NOT! Försöker ändra detta, men lyckas inte. Försöker ändra på fil-associationer för .flacfiler, för av någon anledning så vill iTunes öppna .flac trots att formatet inte stöds... Lyckats inte i detta läget. Och här får vi dessutom en liten paradox till hands... Songbird har associerat åt sig alla mina filmer på datorn?!?! Så varje gång jag inte tänker mig för och klickar på ett klipp eller vad det må vara så får jag vänta i två minuter på att få stänga Songbird igen.

Songbird åkte fetbort och jag hittade ett äldre program som hette CoG. Funkade skitbra, men hade inte en enda funktion utöver att spela musik. Men klickade jag på musik i Finder så försökte fortfarande iTunes öppna den, och tryckte jag av någon "konstig" anledning på play/pause-knappen någon gång under uppspelning så startade iTunes. Försökte få bort play/pause-knappens starta-iTunesfunktion. Hittade den inte ens angiven bland snabbkommandona i tangentbordsinställningar...

MEN vid detta laget har jag blivit så trött på att quicktime öppnas för format den inte klarar av istället för VLC, så att jag sätter mig och verkligen LETAR överallt efter fil-associationer. Så här gör man: Högerklicka på valfri .avi/.flac/*.*, välj "visa info", klicka ner de gömda menyerna, någonstans där gömt, ligger en rulllist med vilken man väljer standardprogram för den filtypen. Intiutivt? NOT! Här vinner faktiskt Windows med hästlängder.

Nu lyckas jag styra om så att de program jag själv väljer startar vid viss filtyp, men likförbannat så vill iTunes bestämma över play/pause-knappen och skivbränning.

Blev så trött på att inte kunna bränna skivor med mina flacar, så jag konverterade alla till mp3 istället och lät iTunes ta mig som gisslan... På så vis sidesteppar jag play/pause-knappen lite... Men jag är fortfarande inte nöjd.

Nu får det räcka, det blev för långt...
ffavs.wordpress.com

Re: Den officiella Apple-tråden! 06 feb 2012 13:23 #37

I mina öron så låter det som att du föll för det vackra utseendet på macen Marcus. Du "klöddar" alldeles för mycket för att kunna uppskatta Macen. Det är vad jag tror, inget illa menat.

Jag gjorde samma sak precis när min fru köpte sin mac. Jag skulle fixa o trixa, ändra och hålla på ända tills jag insåg att det bara var att ge efter och då funkade allt som smort.

Som sagt, är man en "datanörd" så är nog inte macen rätt val. Jag hoppas att du inte tar illa upp nu Marcus, det är verkligen inte meningen att trampa på några tår.

Re: Den officiella Apple-tråden! 06 feb 2012 14:53 #38

Det är lugnt. Du får gärna kalla mig nördig!

Men då måste du missuppfatta mig rätt nu också:
Jag anser inte att det är några hacker-grejer jag gett mig in på i ovanstående essä. Jag har snarare försökt använda det som många anser ha blivit bättre på senare tid gällande OSX --> Fler programvaror från tredje part som gör sådant som deras egna diton inte fixar. Och det är för övrigt inte många sådana jag använder: VLC, Firefox, Cog och Songbird.

Man hävdar att OSX är överlägset alla andra system gällande användbarhet, utseende och just detta abstrakta intiutiva, som gör att det bara "flyter".
Men det är bara så länge man håller sig i deras tänkta låda. Problemet är att trots att programvaruutbudet har växt så har inte deras fantasilåda följt med, vilket gör att endast deras egna pryttlar fungerar klanderfritt. Det blir en paradox. Det är skitbra så länge du inte gör något annat än surfar och kollar på våra trailers.

Hårdvara:
Bara en sådan sak som att jag VARJE gång måste in i systeminställningar\ljud\ljudenheter och aktivt välja min externa hörlursförstärkare som utljudsenhet för att jag skall kunna använda den... En simpel USB-plug and play-pryttel!!
Kör jag med någon annan mus än den "the claw"-skapande magic mouse så går det inte på något vettigt vis att få fram/bakåt-knappar att fungera i webbläsarna. Istället blir dessa knappar till ngn slags "öppna i nytt fönster"-knappar.

Jag håller med i det du säger: Gör man som det är tänkt så funkar det. Jag protesterar inte.
Men:
Jag vill betala mina räkningar med min kortläsare även på Macen.
Jag vill kunna använda mina nätverkshårdiskar även med Macen
Jag vill kunna använda min trådlösa logitechmus även på Macen
Jag vill kunna använda min hörlursförstärkare lika enkelt som i W7 på Macen.
Jag tror ni fattar...

Jag gillar konceptet, men jag vill inte kasta ut allt jag har och äger och börja om enligt Apples hemkoncept 1.0, med apple-tv, timemachinediskar osv, osv...

Kan tillägga att jag nu haft den i 2 år och jag vänjer mig inte. Jag sitter vid min 11tums lappe istället. 16 000 som hade kunnat bli en riktigt fet PC är vad jag ser på bordet. Tur att frugan gillar den i alla fall!
ffavs.wordpress.com

Re: Den officiella Apple-tråden! 06 feb 2012 23:14 #39

Marcus skrev:
Det är lugnt. Du får gärna kalla mig nördig!

Men då måste du missuppfatta mig rätt nu också:
Jag anser inte att det är några hacker-grejer jag gett mig in på i ovanstående essä. Jag har snarare försökt använda det som många anser ha blivit bättre på senare tid gällande OSX --> Fler programvaror från tredje part som gör sådant som deras egna diton inte fixar. Och det är för övrigt inte många sådana jag använder: VLC, Firefox, Cog och Songbird.

Man hävdar att OSX är överlägset alla andra system gällande användbarhet, utseende och just detta abstrakta intiutiva, som gör att det bara "flyter".
Men det är bara så länge man håller sig i deras tänkta låda. Problemet är att trots att programvaruutbudet har växt så har inte deras fantasilåda följt med, vilket gör att endast deras egna pryttlar fungerar klanderfritt. Det blir en paradox. Det är skitbra så länge du inte gör något annat än surfar och kollar på våra trailers.

Hårdvara:
Bara en sådan sak som att jag VARJE gång måste in i systeminställningar\ljud\ljudenheter och aktivt välja min externa hörlursförstärkare som utljudsenhet för att jag skall kunna använda den... En simpel USB-plug and play-pryttel!!
Kör jag med någon annan mus än den "the claw"-skapande magic mouse så går det inte på något vettigt vis att få fram/bakåt-knappar att fungera i webbläsarna. Istället blir dessa knappar till ngn slags "öppna i nytt fönster"-knappar.

Jag håller med i det du säger: Gör man som det är tänkt så funkar det. Jag protesterar inte.
Men:
Jag vill betala mina räkningar med min kortläsare även på Macen.
Jag vill kunna använda mina nätverkshårdiskar även med Macen
Jag vill kunna använda min trådlösa logitechmus även på Macen
Jag vill kunna använda min hörlursförstärkare lika enkelt som i W7 på Macen.
Jag tror ni fattar...

Jag gillar konceptet, men jag vill inte kasta ut allt jag har och äger och börja om enligt Apples hemkoncept 1.0, med apple-tv, timemachinediskar osv, osv...

Kan tillägga att jag nu haft den i 2 år och jag vänjer mig inte. Jag sitter vid min 11tums lappe istället. 16 000 som hade kunnat bli en riktigt fet PC är vad jag ser på bordet. Tur att frugan gillar den i alla fall!
Jag förstår verkligen att du inte vill börja om ny kula så att säga. Sånt är drygt som fan. Trist att du inte får det du vill till att funka smärtfritt. Angående att betala räkningarna på nätet, jag trodde att alla banker hade utvecklat sitt system så att det idag även funkar till mac. Jag trodde att handelsbanken var sist när det gällde detta. Ja som inte kan någonting om datorer längre har tyvärr inga kloka ord att ge dig Marcus. Det är bara spännande att höra varför vissa anser att macarna är krångliga samtidigt som andra anser att de funkar klanderfritt. Angående att påstå att ett gränssnitt är intuitivt och ledande, gör inte alla företag som utvecklar operativsystem det mer eller mindre? Det är möjligt att jag lever alldeles för bra i min lilla bubbla.

Re: Den officiella Apple-tråden! 07 feb 2012 07:47 #40

Det är väl mycket riktigt som du säger att alla som utvecklar OS hävdar att just deras är bäst. Men jag anser att Apple här spelar i en helt egen liga, där själva varumärket bygger på just detta, som jag tycker att man inte är så bra på...

Vissa saker med OSX gillar jag väldigt mycket, och jag valde faktiskt medvetet att köpa Mac JUST för att jag var trött på att alltid pilla och optimera som krävdes av WinXP. Sen kom Win7, som kan vara lika enkelt som OSX, om man bara kan låta bli att pilla...
Men jag väntade mig faktiskt lite mer av vad JAG vill kalla användarvänlighet av OSX. Kanske det har blivit bättre i Lion... Om jag bara hade kunnat maximera fönster så att de alltid fyllde hela skrivbordsytan hade jag blivit ganska mycket mer nöjd...

Förresten, jag tycker faktiskt att det är kul att du är nöjd med din dator PP .
ffavs.wordpress.com
Tid det tog att skapa denna sida: 0.38 sekunder