Välkommen, Besökare

Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m)
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m)

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 21 aug 2013 20:29 #21

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Jaha. Då var den saken biff då. Alla kan förundras över Viaplays konstiga beslut.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 21 aug 2013 22:43 #22

Ni som vet och kan. Förklara för mig om det är olagligt eller ej att streama film från tex en site som swefilmer.com.
Jag är noll kunnig om sånt här så det vore kul att få veta hur det funkar. Samma sak med den här tjänsten Plex. Så, lagligt eller ej?

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 22 aug 2013 06:45 #23

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Är det gratis? Om det är det så skulle jag säga att själva siten är olaglig iaf. För ingen i denna värld ger bort något gratis.

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 22 aug 2013 07:44 #24

Pappapiraten skrev:
Ni som vet och kan. Förklara för mig om det är olagligt eller ej att streama film från tex en site som swefilmer.com.
Jag är noll kunnig om sånt här så det vore kul att få veta hur det funkar. Samma sak med den här tjänsten Plex. Så, lagligt eller ej?

Lite kul faktiskt. Hade precis den här diskussionen med en arbetskollega igår.

Man kan väl säga så här, allt IMHO:
Att gratis strömma en film som fortfarande finns att köpa, är troligtvis INTE helt lagligt.
Att gratis strömma en film som kanske inte finns att köpa, är troligtvis INTE helt lagligt.
Finns det ingen information på hemsidan om vilka som driver den eller någon information alls om hur/varför/vem, så är det förmodligen inte helt lagligt. Mest troligt är det inte helt kosher och därför vill man inte underlätta för relevanta myndigheter att ta kontakt.

Kort sagt: Är det gratis så är det troligen inte helt lagligt.

Sen vad gäller frågan om du som brukare kan ställas till svars eller inte lägger jag mig inte i... Men gissningsvis är man nog inte helt friad från ansvar trots att man "bara" strömmar.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com
Senast ändrad: 22 aug 2013 07:45 av Totenfresser.

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 22 aug 2013 07:52 #25

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Alltid lite luddigt när det gäller hur skyldig/oskyldig man är som brukare. Själv skiter jag i alla dom där siterna och betalar för mig istället. Japp, här sitter man på en hög moralisk tron.

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 22 aug 2013 08:17 #26

Gede skrev:
Japp, här sitter man på en hög moralisk tron.

Du får snart bygga dig ett torn på taket där du kan sitta och moralisera över pöbeln.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 22 aug 2013 08:33 #27

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
He he. Japp. "Hear ye, hear ye! Jag betalar för min musik och filmkonsumtion!"

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 25 aug 2013 00:14 #28

Jag köper också min film och musik i form av Spotify samt dvd-filmer. Jag fattar bara inte hur fasen de där streaming-tjänsterna lyckas hålla i sig?

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 25 aug 2013 09:13 #29

De är riktigt duktiga på att gömma sig och starta nytt när det gamla stängs ned. TPB var/är ju också duktiga på att gömma sig
ffavs.wordpress.com

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 25 aug 2013 09:15 #30

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Och så länge efterfrågan finns så kommer det finnas i någon sorts form. Folk i allmänhet har alltid ett sug efter "gratis".

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 25 aug 2013 19:35 #31

TPB-domen är enligt mig fullständigt befängd. Ytterligare ett bevis på att rättsystemet lägger sig mer än gärna ner på rygg så snart storebror USA närmar sig. Ynkligt.

Det här med gratis är lite läskigt. Idag ska allting vara gratis eller så sneglas det snett på. Saker och ting måste få lov att kosta. Den kreativa processen som ligger bakom den kultur vi har idag måste få lov att kosta om inte skaparen anser något annat. Jag köper mina böcker, aldrig att jag skulle välja att läsa mina böcker på en skärm bara för att få det gratis.

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 25 aug 2013 20:56 #32

Pappapiraten skrev:
TPB-domen är enligt mig fullständigt befängd. Ytterligare ett bevis på att rättsystemet lägger sig mer än gärna ner på rygg så snart storebror USA närmar sig. Ynkligt.

Det här med gratis är lite läskigt. Idag ska allting vara gratis eller så sneglas det snett på. Saker och ting måste få lov att kosta. Den kreativa processen som ligger bakom den kultur vi har idag måste få lov att kosta om inte skaparen anser något annat. Jag köper mina böcker, aldrig att jag skulle välja att läsa mina böcker på en skärm bara för att få det gratis.

Jupp. Håller med om allt ovanstående.

Klart man skall betala för sitt kulturintag, var är annars incitamentet att skapa nytt?
ffavs.wordpress.com

Re: Streamingtjänster (Netflix, Viaplay m.m) 25 aug 2013 21:00 #33

Prexis!
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid det tog att skapa denna sida: 0.28 sekunder