Välkommen, Besökare

Musikhjälpen 2011!
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Musikhjälpen 2011!

Musikhjälpen 2011! 14 dec 2011 23:45 #1

Är det fler än jag som är totalsålda på Musikhjälpen? Detta är tredje året och jag är lika klistrad nu som jag var första gången de kickade radio i glasburen. I år är det värdarna Jason "Timbuktu" Diakité, Kodjo Akolor och Gina Dirawi som håller i spakarna. I stundande läge har 2.477.788kr på tre dagar, inte illa pinkat! Har ni bidragit/önskat låt? Jag tänker önska tre låtar detta året. Skicka ett SMS till 72 999 med belopp 50, 100 eller 200 + din låtönskning (låt, artist och ev motivering) om ni vill bidra. Detta året koncentrerar sig Musikhjälpen på flickors rätt att gå i skolan.

För er som vill veta mer. Läs nedan.

Musikhjälpen är ett Public serviceformat från Holland som har funnits i 6 år. Alla länder som är med samlar innan jul in pengar för en gemensam sak. Vi i Sverige var med första gången 2008.

I Sverige är det ett samarbete mellan SR, SVT och Radiohjälpen och går ut på att engagera lyssnare/tittare att bli givare.
Tanken bakom Musikhjälpen
Grundidén är att publiken betalar för att önska en låt, att förena publikens intresse för musik med engagemang för medmänniskor världen över. All musik som spelas i P3 under dessa dagar är önskad av er. Så önska din favoritlåt och skänk samtidigt 50 kronor till Radiohjälpen.

Det är inte första gången svenskar har kunnat skänka pengar genom att önska musik. Efter andra världskriget satte svenska riksorganisationer igång en gemensam aktion för att hjälpa flyktingar i europeiska länder genom Europahjälpen. 1946 började Radiotjänst sända ”Hjälp Europahjälpen, lyssnarnas önskeprogram på grammofon” en gång i veckan fram till slutet av 1949. Insamlingen gav Europahjälpen 5,2 miljoner kronor vilket i dagens värde kan jämföras med drygt 80 miljoner kr. Efter det fortsatte Önsketimmen men fick istället namnet Radiohjälpen 90 1950. Lyssnarnas önskeprogram på grammofon.

Skillnaden nu mot då är att vi idag kommer önska våra låtar på webben och med sms.
Idén kommer från Holland där man startade Serious Request.
Hur går det till?
Tre programledare bor i ett glashus på ett torg. De får inte äta fast föda och de har ingen möjlighet att lämna glashuset och gå på stan och köpa julklappar. Däremot skall de sända dygnet runt – i sex dygn.

Förutom att önska musik går det också att skänka pengar genom ett flertal andra insamlingsaktiviteter i och omkring glashuset och runt om i Sverige. Programledarna kommer att gästas av kända och okända personer som dyker upp i glashuset olika tider på dygnet. Vissa för att spela musik, andra för att visa sitt stöd på annat sätt.

Det kommer också arrangeras tävlingar där de som ringer in kan vinna priser. Vissa priser kommer att vara fina, andra inte. Det kommer framförallt att handla om tjänster som vi medarbetare på SR kan bidra med. Det kan vara DJ på fest, festfixare, en lunchdate, gå ut med hunden eller kanske styling av en okunnig programledare. Även konstverk och kändisars attiraljer kommer att tävlas ut.
Senast ändrad: 14 dec 2011 23:45 av Pappapiraten.

Re: Musikhjälpen 2011! 15 dec 2011 06:27 #2

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Jag tycker att Musikhjälpen har utvecklats till en riktigt mysig jultradition. Dock får man ju som välmående västerlänning ett ganska dåligt samvete. Vilket väl också är meningen med sådana här insamlingar, så att vi ger en slant och lättar på det där samvetet lite grann. Cyniskt kanske men så känner jag.

Edit: Nu spelar Takida live vilket automatiskt sänker min entusiasm för Musikhjälpen något.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape
Senast ändrad: 15 dec 2011 07:18 av Gede.

Re: Musikhjälpen 2011! 15 dec 2011 08:17 #3

Fin tanke, men vad mycket mer de hade kunnat hjälpa om de tänkt till lite extra, eller sänkt det s.k. propduktionsvärdet på denna reality-show något.

Eftersom de lade glasburen på Gustav Adolfs torg i år så var man tvungen att flytta på granen som alltid står på torget, för att det skulle vara bättre insyn i buren, för man vill ju inte ha en julgran i vägen.
Vet man lite om hur den granen står där så förstår man att man där slängde bort ganska många pengar för att gjuta nytt fundament, dra fram elen till det nya fundamentet osv. osv. Man har med andra ord lagt i runda slängar 150 000-200 000kr bara för att flytta en gran som stod lite ivägen. Det får mig att undra vilka fler dolda kostnader det har för Musikhjälpen... Hur mycket av de här 2,5miljonerna går egentligen till rätt ställe då?

Och nej, jag kommer inte bidra till detta jippo.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Musikhjälpen 2011! 15 dec 2011 10:32 #4

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Det är ju sådant där du ska blunda för Marcus. Annars faller ju hela konceptet.

Re: Musikhjälpen 2011! 15 dec 2011 10:35 #5

Jag blundar hårt och missar hela grejen.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Musikhjälpen 2011! 15 dec 2011 12:23 #6

Pengarna går oavkortat till ändamålet.

Re: Musikhjälpen 2011! 15 dec 2011 12:54 #7

Då har jag redan hjälpt till med mina skattepengar för att flytta en gran.
ffavs.wordpress.com

Re: Musikhjälpen 2011! 15 dec 2011 14:37 #8

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Samma här då. Undrar vad kostnaden för allt är? Flytt av gran, löner till alla inblandade, att bygga och sedan städa undan allt osv.
Kanske hade varit bättre för SR att bara skänka några miljoner och köra på som vanligt? Trist tänk från min sida men ändå...

Re: Musikhjälpen 2011! 15 dec 2011 16:28 #9

Äh kom igen, nu tycker jag att ni är lite väl negativa. Om vi ska jämföra Musikhjälpen mot alla andra insamlingsgalor så måste ju Musikhjälpen vara den som är minst osmakligt om ens osmaklig alls. Här får ju artisterna samt företagen chans att göra vad de vill utan ordningsregler och dolda agendor. Enda anledningen till att jag skänker är för att jag anser att Musikhjälpen är den typ av insamling som är mest sann och trovärdig samt den stundande orsaken till insamlingen.

Re: Musikhjälpen 2011! 15 dec 2011 17:57 #10

Jag ber om ursäkt för att jag neggat i din tråd som var avsedd att lyfta fram något som i grunden är positivt. Jag tycker att andemeningen är god, men jag har ganska stora problem med den här typen av insamlingar av principiella skäl. För mig är det ett större strukturproblem som ligger bakom mina åsikter, men det här är inte tråden att ta dem i. I sådana fall får jag ju starta en mottråd istället .
ffavs.wordpress.com

Re: Musikhjälpen 2011! 15 dec 2011 18:44 #11

Jag förstår dig Marcus, jag är också väldigt emot generella insamlingsgalor.
Det är därför det är så skönt att Musikhjälpen finns som riktar sig mer till oss ungdomar.
Fast det är man kanske inte längre om man har passerat 30-sträcket?

Re: Musikhjälpen 2011! 19 dec 2011 06:27 #12

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Vart nu än pengarna tar vägen så var det ju trevligt att dom slog rekord i år igen. Drygt 18 miljoner, inte dåligt. Hoppas verkligen att alla pengarna hittar rätt nu då.

Re: Musikhjälpen 2011! 12 jan 2012 12:42 #13

ffavs.wordpress.com

Re: Musikhjälpen 2011! 12 jan 2012 12:45 #14

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
16000 skolluncher åt helvete då ja. Häärligt.

Re: Musikhjälpen 2011! 12 jan 2012 13:25 #15

Jäklar, kostar det så mycket att flytta en gran? Står den alltid där eller kommer den upp enbart till jul?
Jag fattar inte riktigt varför de var tvungna att lägga buren just där om det nu var svårt med tanke på granen och så. Det måste ju ha funnits plats någon annanstans eller? Det var länge sedan jag var i GBG så jag kommer inte ihåg hur det ser ut där vid torget.
Senast ändrad: 12 jan 2012 13:26 av Pappapiraten.

Re: Musikhjälpen 2011! 12 jan 2012 13:43 #16

Granen har stått på samma ställe i juletid under så många år jag kan minnas.
De kunde absolut ställt buren någon annanstans, men det störde uppenbarligen produktionsvärdet.
ffavs.wordpress.com

Re: Musikhjälpen 2011! 12 jan 2012 14:59 #17

Kostar det 148k varje år för dem att ställa dit granen? Isåfall känner jag rent spontant att man kanske skulle välja att reagera över det istället för att granen blev tvungen att flyttas på Musikhjälpen. Hur som haver, det är tokigt mycket pengar bara för en gran.

Re: Musikhjälpen 2011! 12 jan 2012 15:05 #18

Nope, kostar inte så mycket varje år. De 148k som det kostade var för att de var tvungna att gjuta nytt fundament, dra el, bevattning och allt annat som krävs för granens skull. Det fanns ju naturligtvis redan på den gamla platsen, men där kunde den ju inte stå.

Det är ju en jävligt stor gran, så det räcker inte med en julgransfot direkt .
ffavs.wordpress.com

Re: Musikhjälpen 2011! 12 jan 2012 21:59 #19

Marcus skrev:
Det är ju en jävligt stor gran, så det räcker inte med en julgransfot direkt .
Nej det är ju klart. Helt galen aktion faktiskt.

Re: Musikhjälpen 2011! 13 jan 2012 06:31 #20

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Förstår inte varför dom inte kunde ha buren på samma ställe som förra gången dom var i GBG. Känns som om det rör sig minst lika mycket folk runt Storan som runt Gustav Adolfs Torg.
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid det tog att skapa denna sida: 0.40 sekunder