Välkommen, Besökare

Renovering av en Jackson Kelly XLR.
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Renovering av en Jackson Kelly XLR.

Renovering av en Jackson Kelly XLR. 18 nov 2011 12:07 #1

Fick lite kli i händerna i våras och började leta efter något projekt som man kunde ägna kvällarna åt istället för dumburken. Jag ville dessutom ha något att göra som faktiskt gav mig glädje även efter projektet var klart. Av en händelse så hittade jag en annons på en hals och en kropp till en Jackson Kelly, en gitarr jag alltid velat ha och som dessutom användes av en av världens bästa gitarrister; Marty Friedman.

Det enda jag kunde använda var halsen, kroppen, outputjacket och stämskruvarna resten fick bli nytt. Perfekt tycker jag för då får jag bestämma helt själv vad som skall sitta på gitarren.

Gitarr och inköpta delar: Ett Gotoh-svajstall med sadel, en Seymour Duncan Full Shred i halsläge, en Seymour Duncan Distortion i stalläge, en push-pull pot till volym och splittning av spolarna och en treläges mickväljare.
2011-03-1622-40-38.JPG

Detaljbild på halsen/huvudet:
Krävdes en hel del slipande och borrande för att få sadeln ordentligt på plats.
2011-03-1622-40-46.JPG

Stallets bultar/pluggar var 13mm i diameter... hålen i kroppen var 10mm... Mycket borrande och filande blev det för att få dit dem lagom hårt.
2011-03-1622-40-53.JPG

Tyvärr hittade jag inte fler byggbilder, men mycket lödande och gött blev det.
Efter puts, intonering och justering blev gitarren kanonfin och premiärades naturligtvis med ett stycke megadeth: Holy Wars... and the punishment due.

Färdigt!

DSC_0105.JPG

DSC_0106.JPG
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Renovering av en Jackson Kelly XLR. 30 nov 2011 07:21 #2

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
När får vi en tråd om din BC då?
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Renovering av en Jackson Kelly XLR. 30 nov 2011 08:00 #3

Skall jag göra en tråd om hur jag gjort rent den? Den har jag ju bara köpt och låtit vara som den är...
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Renovering av en Jackson Kelly XLR. 30 nov 2011 08:05 #4

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Va fan...Trodde ju att du hade pillat en massa mer med den. Annars kan du ju bara ta en bild och visa hur feeet den är.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Renovering av en Jackson Kelly XLR. 30 nov 2011 08:20 #5

Det kan jag.
ffavs.wordpress.com
  • Sida:
  • 1
Tid det tog att skapa denna sida: 0.77 sekunder