Välkommen, Besökare

GOG.com
(1 är i forum nu) (1) Gäst

ÄMNE: GOG.com

GOG.com 21 nov 2011 15:37 #1

• Hannes
  • Klappa
Utifall det är någon som inte känner till den eminenta internet-butiken Good Old Games så tänkte jag ta och tipsa om denna.

För att beskriva det lite kort så är det en nedladdningstjänst från CD Projekt (Utvecklarna av Witcher) som inriktar sig på spel från så tidigt som sent 80-tal till så sent som tidigt 2000-tal. Helt enkelt lite äldre spel som är svåra att få tag på på annat sätt.

Exempel på titlar är Raptor: Call of the Shadows (En gammal Marcus-favorit), Wing Commander I-III, Baldurs Gate och Beneath a Steel Sky (som dessutom är gratis).

Överlag är det väldigt låga priser på alla spel och det är dessutom helt fritt från DRM och andra konstgjorda tillsatser.
Senast ändrad: 21 nov 2011 19:48 av Hannes.

Re: GOG.com 21 nov 2011 18:12 #2

gog.com är fina grejer det. Jag har ju Descent 1 & 2, courtesy of Gede, samt beneath a steel sky.
Smärtfritt, billigt, enkelt och framför allt väldigt roligt. Och dessutom är ju många av de gamla goingarna faktiskt roligare än mycket av dagens nyproducerade spel.

Enda tråkiga med gamla spel är ju att de ganska ofta har ointiutiva kontrollscheman som kan vara svåra att omkonfigurera i en modern datormiljö.

BTW Wing commander ROCKS!!
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: GOG.com 21 nov 2011 18:57 #3

• Bohauo
  • Grundare
Har faktist "Raptor" & "Beneath a steel sky", raptor kunde man ladda ner gratis lagligt under en väldigt kort tid (2 dagar har jag för mig) medans Sierra (tror jag) köpte alla Apogees spel licenser...

ett coolt spel iallafall...

Gillar ni riktigt gamla DOS spel???
kolla då in www.abandonia.com/
"Sinnen är som fallskärmar - De fungerar bara när de är öppna"
Senast ändrad: 21 nov 2011 19:02 av Bohauo.

Re: GOG.com 21 nov 2011 19:12 #4

Att snacka om olagliga handlingar är helt ok men för att följa forumets regler så vill jag påminna om denna;

* Länkar som kan leda till illegala handlingar undanbedes.

Jag kommer inte att ta bort denna tråd, däremot ber jag er att tänka på just denna regel, både för medlemmar som är relativt nya samt ni gamla rävar som mer eller mindre redan vet vad som gäller.
Heads-up!
Senast ändrad: 21 nov 2011 19:13 av Pappapiraten.

Re: GOG.com 21 nov 2011 19:51 #5

• Hannes
  • Klappa
Nu pratar vi ju dock inte om något illegalt, vare sig vad gäller gog.com eller abandonia.com.
Förstnämnda är en e-butik där utgivare lägger upp gamla spel som försvunnit ur vanliga butiker, och den andra är en hemsida som samlar ihop så kallad "abandonware"(Mjukvara som övergivits av utgivare/utvecklare och därmed är helt fri att använda hur man vill).

Kan erkänna att jag kanske formulerade mig lite konstigt i mitt första inlägg. Jag ändrade det nu så att det är lite mer tydligt vad det handlar om.
Senast ändrad: 21 nov 2011 19:53 av Hannes.

Re: GOG.com 21 nov 2011 19:54 #6

Det är inte lätt att hålla reda på alla alternativ som finns och vilka som är acceptabla eller inte. Men i detta fallet är det som Hannes säger två helt legitima källor till mycket glädje!
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: GOG.com 21 nov 2011 21:06 #7

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Jag tycker att Gog.com är grymt och har köpt ett gäng spel av dom. Bland annat Baldurs Gate 2, Fallout 1/2/Tactics och Broken Sword 1 och 2. Tycker att det är bra att dom kör weekend-promotion där man kan göra grymma fynd på gamla godingar, inte för att spelen är särskilt dyra från början men man kan köpa galet många bra spel för en billig peng under vissa helger.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: GOG.com 21 nov 2011 21:31 #8

• Bohauo
  • Grundare
Jag kollade in GOG.com innan jag skrev mitt inlägg för att kolla så att det var "en laglig" site...

det är dock bra att PP påminner oss om reglerna som han och jag tillsammans har skapat för en trevligare stämning...

Re: GOG.com 21 nov 2011 23:43 #9

• Filmapan
  • Praktikant
De godaste bananerna är de som är köpta lagligt.

Re: GOG.com 22 nov 2011 06:23 #10

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Visst är det så Filmapan. Olagliga bananer går inte göra banana-split på. Bränner alldeles för mycket på tungen.

Re: GOG.com 22 nov 2011 18:32 #11

• Bohauo
  • Grundare
Får till och med chockladsåsen att smälta... så farliga e dem...

Re: GOG.com 25 nov 2011 17:51 #12

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Simon the Sorcerer 1 och 2 för 3 dollar styck under denna helg. Snuskigt billigt för två kanonspel.

Re: GOG.com 27 nov 2011 10:53 #13

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Kunde inte motstå trycket. Båda Simon-spelen köpta för 40kr. Sjukt billigt.

Re: GOG.com 27 nov 2011 13:06 #14

• Hannes
  • Klappa
Se nu bara till att spela det också!
Har själv för många spel från sådana här reor som jag inte hunnit spela igenom ännu

Re: GOG.com 28 nov 2011 06:40 #15

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Det är väl tyvärr det som är det stora problemet. Tiden och orken att spela dessa alla grymma spel.
Köpte ett gäng spel på GOG nu i somras som jag skulle spela igenom tänkte jag men jag fick så otroligt mycket pisk av CPUn i Master Of Orion 3 att jag inte orkade lira mer på datorn min.

Re: GOG.com 28 nov 2011 08:53 #16

Tycker ofta att man får något ryck med gamla klassiker och spelar ganska mycket under en period, och sedan så tappar man det på något vis, ofta pga ngt problem eller att man inte klarar något uppdrag eller så... och så blir det bara liggande sedan, där man skulle provat igen på ett nyare spel...
Man har ju tyvärr spelat många av dem tills de inte räckte längre när det väl begav sig.
UFO har jag exempelvis spelat flertalet gånger och kommit långt, för att bara fastna någonstans av någon fånig anledning, och sedan lägga det på hyllan.
Man skulle ha en dator med DOS så kanske det hade gått lättare!
ffavs.wordpress.com

Re: GOG.com 06 dec 2011 08:48 #17

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Tydligen är det så att Gog.com kommer att ha stor julrea framöver. Dessutom så kommmer Empire Earth vara gratis i början av nästa vecka. Och gratis är ju alltid gott.

Re: GOG.com 06 dec 2011 08:53 #18

Rear de ut Falloutspelen då så skall jag handla till mig själv.
ffavs.wordpress.com

Re: GOG.com 06 dec 2011 09:06 #19

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Tror att dom skall göra det faktiskt. Stod någonting om Interplays spelkatalog nämligen.

Re: GOG.com 06 dec 2011 21:54 #20

• Hannes
  • Klappa
Det jag hört är att alla retro-spel skall reas ut med 50%
Tid det tog att skapa denna sida: 0.35 sekunder