Välkommen, Besökare

Datorspels tråden!
(1 är i forum nu) (1) Gäst

ÄMNE: Datorspels tråden!

Re: Datorspels tråden! 18 jan 2012 07:44 #361

Yup, abandonware är helt enkelt gamla program som ingen orkar ta pengar för längre --> lagligt, tills någon orkar ta pengar igen.
X-com låg faktiskt som abandon-ware ett tag innan steam orkade ta pengar för det.

Och DOSBox är helt enkelt en Dos-emulator som simulerar gamla drivrutiner, hi-mem och x-ram och allt vad det hette och belastar processorn såpass att spelet går lagom snabbt. Ofta inbakat i de lite äldre köpspelens executable.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Datorspels tråden! 18 jan 2012 08:19 #362

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Fanns ju en massa gamla EA-spel på Abandonia. Trodde aldrig att EA skulle sluta orka ta pengar för sina spel. Samma med Lucasarts.

Men vad bra! Blir till att ladda ner DOSBox och ett gäng spel då. Lite NHL 94 och ett gäng äventyrsspel blir bra.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Datorspels tråden! 18 jan 2012 08:40 #363

Varning dock, Dosbox är rätt knöligt och det är svårt att få allt att fungera som man vill.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Datorspels tråden! 18 jan 2012 09:38 #364

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ska ju vara så himla lätt enligt Abandonia. Ljuger dom alltså?!?

Re: Datorspels tråden! 18 jan 2012 09:56 #365

Jag har inte fått ljud och mus att fungera som jag vill åtminstone. Men det fungerar bättre än att köra samma spel i win7-miljö.
ffavs.wordpress.com

Re: Datorspels tråden! 18 jan 2012 10:40 #366

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Jag får alltså testa helt enkelt. Usch vad jobbigt.

Re: Datorspels tråden! 18 jan 2012 12:55 #367

Du har det svårt du.
ffavs.wordpress.com

Re: Datorspels tråden! 24 jan 2012 20:09 #368

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Såg lite nya bilder av X-Com Enemy Unknown på Gamereactor. Ser bra mycket trevligare ut än dom första. Peppen höjdes genast ett par steg.

Re: Datorspels tråden! 25 jan 2012 22:40 #369

• Hannes
  • Klappa
Än de första?
Jag hoppas att du inte menar de första spelen.

Re: Datorspels tråden! 02 feb 2012 23:41 #370

• Hannes
  • Klappa
Dubbelpost! Men när det gått över en vecka sedan förra inlägget borde det väl vara ok?

Här är i de första två delarna av en intervju om Firaxis lilla X-com remake.
www.rockpapershotgun.com/2012/02/01/xcom-enemy-unknown-preview/
www.rockpapershotgun.com/2012/02/02/firaxis-xcom-preview/

Verkar som om de fått tag i folk som gillar de första spelen i alla fall och det är ju bra!
Men om ni tycker att de städar om för mycket så finns ju alltid Xenonauts som är en mycket mer "trogen" remake.
Senast ändrad: 02 feb 2012 23:42 av Hannes.

Re: Datorspels tråden! 03 feb 2012 06:48 #371

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Xenonauts verkar ju intressant. Fast det lär ju dröja ett bra tag innan det kommer att släppas.
Senast ändrad: 03 feb 2012 06:49 av Gede.

Re: Datorspels tråden! 03 feb 2012 08:34 #372

Tycker båda ser kul ut, men kanske mest xenonauts. Minst kommers där.
ffavs.wordpress.com

Re: Datorspels tråden! 03 feb 2012 08:41 #373

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Vi kan ju alla glädjas åt att det kommer spel baserade på ett av tidernas bästa. Fröjd och stakbröte!

Re: Datorspels tråden! 03 feb 2012 14:57 #374

• Hannes
  • Klappa
Båda spelen skall komma i höst verkar det som. När Firaxis version utannonserades började Xenonauts utvecklare lägga på lite extra kol för att kunna släppa spelet i samma tidsperiod.

Re: Datorspels tråden! 03 feb 2012 15:03 #375

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Verkar som om att det kan bli en trevlig höst då. Blir ett gött litet Clash of the UFO-games.

Re: Datorspels tråden! 10 feb 2012 19:31 #376

• Hannes
  • Klappa
Nu vet jag inte hur stora äventyrsspelsfans ni är men jag antar att ni åtminstone hört talas om Monkey Island!

Tim Schafer och Ron Gilbert, två av de tre skaparna bakom Apön, vill sätta igång och bygga ett nytt projekt. Men efter att ha hört sig runt bland olika utgivare som bara skrattat dem i ansiktet så fort de tagit upp idén om att göra ett äventyrsspel såg det kanske inte så bra ut.
Då kom de dock på idén att de kanske skulle finansiera spelet genom så kallad crowdfunding istället. Sagt och gjort, de lade upp en sida på Kickstarter.com där de bad sina fans att skänka $400.000 till utvecklingen av spelet i utbyte mot olika "priser", inflytande på utvecklingen samt tillträde till en exklusiv dokumentär om spelets skapelse.

Det var litet mer än 24 timmar sedan. De har nu fått in $1.370.866. Det där spelet kan nog bli lite större än de först tänkte.

Ni kan ta er en titt på det som föregår här:
www.kickstarter.com/projects/66710809/double-fine-adventure
Senast ändrad: 10 feb 2012 19:32 av Hannes.

Re: Datorspels tråden! 10 feb 2012 21:59 #377

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Som stort fan av dom gamla Lucasarts-spelen så har jag naturligtvis koll på Monkey Island, Gilbert och Schafer. Detta är grymma nyheter som jag hoppas resulterar i ett nytt fantastiskt peka-o-klicka äventyr.

Hur gick det förresten med Psychonauts 2 som skulle bekostas av svenske profilen Notch?

Re: Datorspels tråden! 10 feb 2012 23:39 #378

• Bohauo
  • Grundare
älskar "Monkey" serien...
hela konceptet med att man inte kan dö i den serien är bara bäst tycker jag...
samt komiken givetvis...

Svärd fighterna asså...
vilka minnen...
"Sinnen är som fallskärmar - De fungerar bara när de är öppna"
Senast ändrad: 10 feb 2012 23:40 av Bohauo.

Re: Datorspels tråden! 11 feb 2012 08:20 #379

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Monkey Island-spelen är helt fantastiska.

För er som kanske inte vet så kan jag tipsa om dom "Special Editions" av dom två första spelen som finns på t.ex. Xbox-Live och PSN. Det är nyversioner av originalen med uppsnoffsad HD-grafik och karaktärer som numera pratar. Och det bästa av allt är att man snabbt kan spela originalversionen med ett tryck på Select-knappen. Hög rekommendation utfärdas.

Re: Datorspels tråden! 11 feb 2012 08:27 #380

Jag tror att införksaffandet av APÖN S.E. skulle ha en menlig inverkan på våra Borderlands-fredagar. Men det kanske blir aktuellt till sommaren när man ändå inte kan sova för att det alltid är ljust.
ffavs.wordpress.com
Tid det tog att skapa denna sida: 0.75 sekunder