Välkommen, Besökare

Studio Ghibli
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Studio Ghibli

Studio Ghibli 13 mar 2012 19:49 #1

Än så länge så har jag förstått att det är jag och Gede som är lite mer intresserade av Studio Ghiblis alster. Detta måste ju ändras på. Jag vet att Gylhian har sett en del Ghibli-filmer men jag vet inte riktigt hur han ställer sig till dem. Så för er som undrar, vad är Studio Ghibli och kan man äta det?

Nä man kan inte äta Studio Ghibli, möjligtvis om man hade hetat Totoro men inte annars. Saxat från Wikipedia!

Studio Ghibli (japanska: 株式会社スタジオジブリ Kabushiki-gaisha Sutajio Jiburi) är en japansk animations- och filmstudio grundad 1985 av Toshio Suzuki, Hayao Miyazaki och Isao Takahata. Den förstnämnde arbetar på studion som producent, medan de sistnämnda är studions två främsta filmregissörer.

Studio Ghiblis filmer riktar sig vanligen främst till en barn- och familjepublik och har prisats för sina utarbetade handlingar och sina välgjorda och detaljrika animationer. Studio Ghibli har kallats Japans Walt Disney, en jämförelse som studions företrädare dock inte uppskattar. Miyazakis Sen to Chihiro no kamikakushi, lanserad som Spirited Away på bland annat engelska, blev en mycket stor framgång även internationellt och vann bland annat en Oscar för bästa animerade film.

Så, vart ni mindre hungriga nu? SG har släppt en rad filmer under sin regi och här kommer en mindre lista utan inbördes rang.

• Min granne Totoro
  • Porco Rosso
  • Spirited away
  • Det levande slottet
  • Eldflugornas grav
  • Kikis expressbud
  • Legender från Övärlden
  • Nausicaä från Vindarnas dal
  • Laputa – Slottet i himlen
  • Om du lyssnar noga
  • Ponyo på klippan vid havet
  • Jag kan höra havet
  • Pompoko
  • Prinsessan Mononoke
  • Lånaren Arrietty

Det är möjligt att det finns fler SG-filmer och isåfall får ni gärna säga ifrån. Det vore väldigt roligt att börja samla på filmerna och jag har redan flera stycken, dock långt ifrån alla.

Re: Studio Ghibli 14 mar 2012 09:30 #2

Vi har några av dessa till barnen, och även om de är långt mycket bättre än Disneys filmer så har jag lite svårt för att titta på samma filmer gång på gång som det blir när ungar skall välja film.

Vi har:
Min granne Totoro
Spirited away
Det levande slottet
Kickis expressbud
Ponyo på klippan vid havet

Personligen gillar jag Spirited away bäst.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Studio Ghibli 14 mar 2012 15:12 #3

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Totoro, Laputa och Spirited Away är fantastiska! Kickis expressbud har jag tyvärr inte sett ännu. Hur är den?
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Studio Ghibli 14 mar 2012 15:49 #4

Kickis expressbud är väl helt ok. Har som sagt lite svårt för barnfilmer nu för tiden, så jag har lite svårt att ge något objektivt utlåtande, mest av allt känner jag för att se på Steamboy istället.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Studio Ghibli 15 mar 2012 00:19 #5

Kikis Expressbud är mysig som bara den. Kul att hela SG begav sig till Gotland för att insupa miljön. Är man lite observant så kan man se olika svenska gatunamn i filmen, så som kungsgatan om jag inte minns helt fel.

Re: Studio Ghibli 15 mar 2012 00:22 #6

Steamboy är helt ok, men är det en SG-film?

Re: Studio Ghibli 15 mar 2012 08:49 #7

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Det är det inte. Men den innehåller en massa coola steampunk-maskiner.

Re: Studio Ghibli 15 mar 2012 09:16 #8

Steampunk är riktigt häftigt. Sen var det så länge sedan jag såg filmen så jag kommer inte riktigt ihåg vad den handlar om faktiskt...
ffavs.wordpress.com

Re: Studio Ghibli 18 mar 2012 12:25 #9

• Hannes
  • Klappa
Det är väl något stort och elakt företag som vill åt någon uppfinning "Steamboy" får lämnat till sig av sin mor/farfar eller något i den stilen?

Ghibli är bra skit, men jag har bara sett Spirited Away och Totoro tror jag. Får ta och åtgärda detta snarast möjligt. Någon som är sugen på spelet de håller på med?

Re: Studio Ghibli 18 mar 2012 22:19 #10

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Tror det. Om det är det som ser ut precis som en Ghibli-film fast i spelform.

Re: Studio Ghibli 21 mar 2012 20:12 #11

Va? Planeras det ett SG-lir? Jäklar va kul!
Jag är lätt pepp!

Re: Studio Ghibli 22 mar 2012 08:47 #12

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Jajjemän. Kommer dock inte ihåg vad det ska heta. Men det vet kanske Hannes?

Re: Studio Ghibli 22 mar 2012 23:48 #13

• Hannes
  • Klappa

Här har ni. PS3-exklusivt. Frågan är dock om det släpps här i Europa.

Re: Studio Ghibli 23 mar 2012 07:45 #14

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ser grymt läckert ut! Men tyvärr så har jag så jäkla svårt för JRPG med alla deras random encounters och tråkiga stridssystem.

Re: Studio Ghibli 23 mar 2012 07:56 #15

Jag tyckte nog att det såg mest drygt ut... Har aldrig fastnat för det där Final Fantasy-stuket. Schysst artwork dock.
ffavs.wordpress.com

Re: Studio Ghibli 23 mar 2012 21:35 #16

Jaha det är det! Jag har sett massa bilder från det liret men korkat nog aldrig kopplat att det är Studio Ghibli som står bakom det. Jag tror att det skulle kunna bli minst lika episkt som vilken SG-film som helst. Vajjert!

Final Fantasy-stuk? Nä det håller jag nog inte riktigt med om Marcus. Möjligt att det skulle kunna påminna lite om FF9. Final Fantasy 7 är för övrigt ett av de absolut bästa rpg-liren som finns där ute, men det är ju en helt annan diskussion.

Re: Studio Ghibli 19 aug 2013 10:46 #17

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Har för mig att Miyazaki var på gång en ny rulle ganska så snart. Får rota lite i detta.
  • Sida:
  • 1
Tid det tog att skapa denna sida: 0.38 sekunder