Välkommen, Besökare

Animé - Japanskt som rör på sig.
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Animé - Japanskt som rör på sig.

Animé - Japanskt som rör på sig. 20 okt 2011 07:04 #1

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
På Filmapan version 1.0 så hade vi ett par trådar som handlade om rörliga bilder från Japan, så kallad Animé (INTE Manga!). Tänkte att vi kunde ha en stor gemensam tråd istället där vi kan diskutera produktioner som Studio Ghiblis filmer, Rai-Grottpojken och Cyborg 009.

Själv tittade jag mycket på animé för ca 10 år sedan, och även om jag aldrig grävde särskilt djupt så hittade jag en hel del filmer som är otroligt bra. T.ex Jin-roh, Ghost int the shell 1 & 2 och naturligtvis Studio Ghiblis filmer.
Sedan så finns det ju också en massa som mer eller mindre är skit men jag tycker nog att det mesta jag sett ändå har gått från bra till fantastiskt.

Sedan får man ju inte glömma Cyborg 009, denna fantastiska tv-serie om ett gäng cyborgkrigare som slåss mot Kämpar och fornnordiska gudar.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape
Senast ändrad: 20 okt 2011 08:25 av Gede. Anledning: stavning

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 20 okt 2011 10:08 #2

På tal om Studio Ghibli. Princess Mononoke går upp på vissa biografer nu den 28'e denna månad.
Helt klart värt att kolla upp.

En serie som jag var helt såld på när jag var yngre var Balatack.
Från planeten Ipsilon i stjärnsystemet Elidanus skickar president Shaiden iväg farkosten Shaizak med destination Jorden. Avsikten är ett fredligt samarbete med Dr. Kato, vars fantastiska upptäckt av "tidsvridningsteorin" och tidsmaskinen, gör rymdfärder möjliga till de mest avlägsna planeterna i universum. Men , ombord på Shaizak finns det några med helt annat än fredliga planer. Den galne Goldeous som tillsammans med kapten Gael planerar att anfalla och överta planeten Jorden.

De möter hårdare motstånd än väntat. BALATACK !! Roboten som styrs av 5 unga människors förenade viljor. Ledaren , den unge Mack som telepatiskt kallar in Dicky, Franco, Yuri och Dr.Kato´s son Yuji. En och en flyger de i sina små trotters. Tillsammans bildar de Pentagorus som ger Balatack den kraft han behöver för att kunna krossa Shaizaks anfallande reptilrobotar.

Klippt och klistrat från cdon.com.
Än sålänge har jag bara hittat två säsonger av denna underbara guldklimp.
Senast ändrad: 20 okt 2011 10:09 av Pappapiraten.

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 20 okt 2011 11:22 #3

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Helt otroligt att inte Princess Mononoke går upp på svenska biografer förrän nu, ett sådant mästerverk borde visats för länge sedan. För er som inte har sett den så tycker jag definitivt att ni ska passa på nu eller kanske leta upp den på DVD, grymt bra film om än kanske lite för flummig för sitt eget bästa.

Balatack har jag aldrig hört talas om, det var mer Starzinger och Voltron som gällde när jag var liten. Men en serie med reptilrobotar kan ju inte vara helt dålig iaf.

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 21 okt 2011 07:59 #4

• Dahl
  • Ljudtekniker
Detta har jag inte tänkt på på ett tag, bra initiativ

Jag säger bara Starzinger, Silver fang, Rai grottpojken och Cobra! That´s the shit
May the force be with you....

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 21 okt 2011 08:17 #5

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ja det är bra skit. Naturligtvis helst med svensk dubbning.

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 21 okt 2011 19:55 #6

• Dahl
  • Ljudtekniker
Ja, det är att föredra. Jag köpte oklippta textade boxen med Silver fang på Carlstad comic con i våras men jag har fortfarande inte sett mer än ett par avsnitt för det är ganska drygt när dom pratar japanska. Ska försöka mig på att titta lite nån kväll nu så man får se alla bortklippta scenerna.
May the force be with you....

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 21 okt 2011 20:54 #7

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
I vanliga fall så föredrar jag japanskt tal när det gäller anime men just dom gamla serierna ska vara med svenskt tal. Peter Harrysson och gänget är bra skit.

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 22 okt 2011 11:51 #8

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Det är tydligen en Hollywood-liveversion av Akira på gång:
Variety rapporterar

Snubben från TRON:Legacy ska tydligen ha en av huvudrollerna. Jag är nyfiken men mest skeptisk.

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 22 okt 2011 22:55 #9

Det här ryktet har väl florerat under flera år? Hoppas att det blir av dock. Akira, förbannat bra film!

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 23 okt 2011 09:46 #10

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Vet att ryktet gjort några varv men nu verkar det som om det kan bli verklighet.
Akira var inkörsporten till Animé för mig och den är fortfarande bland det bättre som gjorts inom genren.

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 31 okt 2011 18:41 #11

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 03 nov 2011 11:08 #12

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Precis i detta nu så diskuteras det animé på P3. Bara så att ni vet.

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 09 nov 2011 06:37 #13

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Här kan ni kolla upp vad som sades:
P3 Animé

Kul att folk har tipsat om Cowboy Bebop i kommentarerna. Fantastisk animé-serie som faktiskt påminner lite om Firefly i sitt upplägg.

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 09 nov 2011 08:48 #14

Cowboy bebop var cool som faen!
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 09 nov 2011 08:56 #15

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Yeah! Inte för att jag sett så otroligt mycket animé i mina dagar men Cowboy Bebop är helt klart bland det bästa jag sett i genren.

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 09 nov 2011 09:35 #16

Kommer ihåg det som mycket underhållande. Men jag har ju sett mindre animé än dig.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 09 nov 2011 12:46 #17

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Njae, så mycket mindre än mig tror jag inte du har sett. Vi kollade t.ex. på det mesta jag köpte under min animéperiod.

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 09 nov 2011 13:42 #18

Har för mig att vi slutade titta någonstans vid just Cowboy Bebop och Ghost i the shell 2 däromkring... Så några filmer upp har du på mig.
ffavs.wordpress.com

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 09 nov 2011 15:03 #19

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ok då. Vi säger 5 filmer upp då.

Re: Animé - Japanskt som rör på sig. 09 nov 2011 19:53 #20

• Gylhian
  • Stuntman
Börjar starkt med att sticka ut näsan och säga att det inte är många Ghibli-filmer som imponerat på mig. De enda som jag verkligen gillat är Spirited Away och Laputa om vi snackar Miyazaki. Howl, den där med katterna, Mononoke och resten är rätt trista. Mycket trädkrameri och samma sak om och om igen. Totoro är helt meningslös.

Grave of the Fireflies är min absoluta Ghibli-favorit så den kan jag tipsa om för er som snöat in er endast på Miyazakis vända inom Ghibli-studion.

Annars har jag fyra heta tips. Känner inte att jag behöver beskriva vad de handlar om. Det är bara att hitta och kolla på dem.

Berserk
Serial Experiment Lain
Now and Then, Here and There
Giant Robo (OAV:n)

Så, spring ut och leta upp.
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid det tog att skapa denna sida: 0.55 sekunder