Välkommen, Besökare

Alien - en studie i skräck.
(1 är i forum nu) (1) Gäst

ÄMNE: Alien - en studie i skräck.

Re: Alien - en studie i skräck. 26 nov 2011 00:06 #61

För någon vecka sedan eller så kollade jag faktiskt på Alien 4 och skrev då ner lite stödord/punkter som jag tänkte ta upp här. Så här står det i mitt lilla block.

* Skitful öppningsscen med krypet som mosas av någon random nobody. Första gången jag såg krypet så trodde jag att det var någon typ av logotyp för nått FX-bolag, döm om min förvåning när jag upptäcker att det helt enkelt hör till i filmen. Varför? Det är så fruktansvärt dåligt gjort!! Ett av flera bevis på att denna film inte borde ha gjorts.

* Varför chestburster redan från början? Det jag reflekterade över här är varför Ripleys klon har en chestburster i sig? Har vetenskapsmännen tvingat på henne en facehugger eller har de på något sätt lyckats föda upp en chestburster på artificiell väg? Nä...klonen måste ha blivit påtvingad en facehugger.

* Logisk lucka? Roboten Call sprayar identifikationsgrejan istället för att hacka US Amiargos huvuddator som hon gör senare. Behöver jag vidareutveckla?

* Två aliens dödar en tredje för att fly. Nope. De är inte tillräckligt smarta för det! Som jag har varit inne på förrut så ser jag aliens som större versioner av myror. Deras intelligens är inte mycket mer avancerad än hos grannens hund. Alltså finner jag det föga troligt att aliens skulle kunna tänka ut sådana uträknade planer för att lyckas fly. Nä det köper jag inte för en sekund!

* Rastafari ger upp hoppet om sitt eget liv. Just det! Efter att Christie har blivit träffad av en alien-spya i fejjan ger killen upp. Vad hände? Blev helt plötsligt Vriess för tung efter det trauma som drabbar Christie efter spyan? Jag hajjar det inte? Eller försöker regissören pressa in lite manlig kärlek i spektaklet?

Jag hoppas att detta ger er lite insikt av hur mycket det finns att reflektera över. Om sanningen ska fram så somnade jag efter att gänget har doppat sina huvuden under vattenytan. Om som de flesta vet så är det inget gott tecken om man somnar ifrån den film man tittar på. Vare sig man sett filmen förut eller ej.
Senast ändrad: 26 nov 2011 00:07 av Pappapiraten.

Re: Alien - en studie i skräck. 26 nov 2011 08:27 #62

Kul att du tittat på den nu!

Just Rastafari-Nisse har jag också stört ihjäl mig på vid flertalet tillfällen. Han får lite ärr i ansiktet men det är ju inte direkt så att han dör eftersom han fortfarande har nog med fattningsförmåga att börja karva på rätt ställen med kniven. Men förmodligen blir han så ledsen över att han fick lite i ögat och inte kommer klara av sina richochett-skott längre...

Som jag fattat chestburtern i början så har hon ju en i sig i trean när blodprovet tas och man tar kloningen till helt nya höjder. I förlängningen så borde också hennes kläder, flatlöss och fästingar och följt med i kloningsprocessen, precis som chestburstern. Inte speciellt logiskt, men jag fattar åtminstone hur de haft otur när de tänkte.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Alien - en studie i skräck. 26 nov 2011 08:51 #63

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Intressanta punkter och alla bevisar väl, som Marcus säger, vilken tankemässig otur dom haft när dom gjorde den här filmen. Alien-boxens sanna missfoster som jag inte hade saknat ett dugg om den inte hade varit med.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Alien - en studie i skräck. 26 nov 2011 11:45 #64

Marcus skrev:
Som jag fattat chestburtern i början så har hon ju en i sig i trean när blodprovet tas och man tar kloningen till helt nya höjder. I förlängningen så borde också hennes kläder, flatlöss och fästingar och följt med i kloningsprocessen, precis som chestburstern. Inte speciellt logiskt, men jag fattar åtminstone hur de haft otur när de tänkte.

Nä nä så kan det inte funka. Ripley har en parasit i kroppen, en annan levande varelse som lever inuti hennes innandöme. Detta gör inte att de delar blod. Så att forskarna skulle kunna få tag på ett blodprov som innehåller både Ripleys samt aliens blod i en sjysst cocktail har jag svårt att tro. Ripley tar ju död på sin chestburster när hon kastar sig ner i masugnen och på så sätt tar död både på sig själv samt den chestburster hon har burit på. Att Ripley-klonen skulle ha en chestburster redan från början ser jag enbart som en STOR logisk lucka.

Re: Alien - en studie i skräck. 26 nov 2011 14:04 #65

Jag säger inte att det är logiskt... Men jag tror att det är så de tänkt eftersom hon har ihjäl den sista alien just genom att hoppa i smält bly och aliens är utdöda i och med det.
Varför skulle alla hennes kloner annars vara halvaliens om de inte hade alien-dna med i cocktailen? Just att de klonat alienhybrider 6 ggr innan talar väldigt mycket emot facehuggervarianten. De måste haft alien-dna med i blodprovet för att man skall kunna förklara de sex första klonerna

Hela filmen är faktiskt ett enda stort logiskt snedsteg så man får nog bara ta att de haft otur i huvudet.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Alien - en studie i skräck. 26 nov 2011 14:15 #66

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Blir bara mer och mer deprimerad när man läser i denna tråd. Alien 4, du bara förstör.
Nä, verkligen snart dags att se dom två första snart så att man blir lite gladare.

Re: Alien - en studie i skräck. 01 dec 2011 06:41 #67

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Uppdatering av läget: Ghylian tycker att Alien 3 är kass och att Alien Resurrection är helt ok. Kan du utveckla detta Ghylian och kanske balansera upp denna tråd som just nu är fylld med ganska mycket agg mot den fjärde Alien-filmen?

Re: Alien - en studie i skräck. 04 jan 2012 00:29 #68

Sådär ja, då rullar eller spinner snarare Alien 3 igång. Jag slänger upp mina tankar och funderingar i punktform så det blir lättare att hålla isär allt.

Hade glömt hur snygg introt är, precis som på Alien. Jag vet inte om det är så men jag har tänkt på det innan.

Jag känner att de olika filmerna går i olika färgteman, ungefär som Matrixfilmerna. Alien går i mörka toner, Aliens går i blått, Alien 3 går i gult och Alien 4 går i grönt. Är detta någonting som ni har reflekterat över? Jag tycker at det ofta är så när det gäller David Finchers filmer. Så tycker jag för övrigt om Michael Manns filmer också.

Varför ligger det fluglarver på Ripley när Mr Clemens hittar henne? Uppkommer inte de enbart vid döda ting? Eller har det att göra med värme?

De gånger då jag har sett A3 innan så har jag stört mig lite på att det inte "föds" någon chestburster. Men nu slår det mig. Kan det vara så att ju större värd desto större rum att växa vilket gör att det föds en inte fullvuxen Alien men en liten unge istället för en chestburster som vi normalt är vana vid?

Det är så jäkla gött att Ripley inte är nått jäkla våp som bara springer omkring och skriker och lipar. Är så less på filmer där kvinnorna gestaltas som det svagare könet. Det är gött att Ripley mer eller mindre kan stå som en jämnlike med fångarna. Hon är tuff som få och är inte rädd för att ta för sig. På många sätt påminner hon om min morsa.

Det är snyggt när Ripley har tjuvkopplat Bishop och han ber henne att koppla ifrån honom. Som om han känner ett egenvärde och väljer att "dö" istället för att bli något annat. Det är även snyggt att Bishop drar en sista lättnadens suck när han blir från-kopplad. Är detta en flört med de gamla funderingarna om huruvida robotar har en själ eller ej?

Många religiösa referenser. Golit tror att Alien är djävulen som talar till honom. Ripley ber Dillon ta hennes liv varpå Ripley ställer sig i Jesus-påkorset-pose. Dillons tal om Gud hit och dit. Samt Bishops "död" där jag tolkar det som att man mer eller mindre hör "livet" försvinna.

Jag gillar hur Ripley tar sitt eget liv. Hon tar så många delar med sig i fallet. Det är nästan som att hon säger farväl av Weyland-Yutani, sin nemesis samt hela Alien-serien. Det var menat att allting skulle sluta där, inget mer.

Där har ni mina tankar och funderingar angående A3. Jag anser nog att A3 är den näst bästa rullen i serien. A1, A3, A2 samt A4 på sista plats.

Re: Alien - en studie i skräck. 05 jan 2012 06:43 #69

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Trevliga tankar om en bra film. Visst har man tänkt på att filmerna går i olika färger även om första Alien inte har samma självklara färgton som dom efterföljande filmerna.

Såg du bioversionen eller den längre versionen?

Re: Alien - en studie i skräck. 05 jan 2012 20:02 #70

Den längre versionen, men jag vet inte riktigt vad det är som skiljer sig från bioversionen.

Re: Alien - en studie i skräck. 06 jan 2012 08:31 #71

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Lite grann faktiskt:

The Assembly Cut has several key plot elements that differ from the theatrical release. The alien gestates in an ox rather than a dog, and one of the inmates discovers a dead facehugger. Ripley's body washes up on the shore of the planet in the special edition instead of being found in the ship's wreckage as in the theatrical cut. Some scenes are extended to focus more on the religious views of the inmates. The inmates succeed in their attempt to trap the alien, but it is later released by the disturbed inmate Golic. In this version, the alien Queen does not burst from Ripley's chest as she falls into the furnace. There is also a scene in the prison's assembly hall where one of the inmates suggests to Dillon that they lead the creature to the furnace so that they can incinerate it in the fire.

Från wikipedia.

Jag fördrar klart den längre versionen framför bioversionen. Tycker att den höjer filmen ett snäpp.

Re: Alien - en studie i skräck. 06 jan 2012 13:51 #72

Jäklar, det va ju en hel del. Jag har nog glömt hur bioversionen var.
Det var så jäkla länge sedan jag kollade på A3 överhuvudtaget.
Sjukt kul dock att få skriva av sig lite om sin tankar o funderingar här.
Gött att få ventilera.

Re: Alien - en studie i skräck. 09 jan 2012 07:32 #73

Kul att läsa PP. Jag själv kommer ihåg att jag inte var så begeistrad i 3:an första gången jag såg den, och det var då bioversionen som jag såg då. Men när man sett den förlängda versionen i efterhand så har filmen vuxit mycket i mina ögon. Bioversionen tappar så mycket i story, vilket är egentligen treans huvudkort då de saknar vapen i filmen, och när man fick se hela så föll pusselbitarna på plats tycker jag.
ffavs.wordpress.com

Re: Alien - en studie i skräck. 09 jan 2012 12:22 #74

Det är alltid positivt när man lyckas vända någonting negativt till positivt. Basic logic 1 2 3. Gött Marcus.

Re: Alien - en studie i skräck. 09 jan 2012 13:24 #75

Smakar hallon!
ffavs.wordpress.com

Re: Alien - en studie i skräck. 09 jan 2012 13:41 #76

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Kul att vi alla tycker om den allt som oftast bespottade Alien 3. Våga vara annorlunda, våga gilla Alien 3 (Assembly Cut).

Re: Alien - en studie i skräck. 14 sep 2012 19:30 #77

Jag känner att jag kan verkligen inte släppa det här med Alien och dessa främmande varelserna. Jag väljer att förbise Prometheus. Ridley Scott spottade på hela Alien-grejen med Prometheus, han skötte det lika dåligt som George Lucas och alla hans nyutgåvor av SW-sagan.

Anyhew...

Som jag skrev i Vilken film såg du senast-tråden så har jag tänkt en del på scenen med Lambert då hon blir dödad (som man för övrigt aldrig får se vilket gör det hela så mycket bättre) av Alien. Vad är det egentligen som händer? Jag har ju återigen som sagt en pervers tanke om att Alien försöker para sig med Lambert vilket ger Alien ytterligare en dimension för min del. Att de av naturen i princip är aggressiva i allt de gör, möjligtvis att de är lugna då de sover. För övrigt är det fullständig dominering som gäller, i allt. Eller?

Det finns ju en scen som klipptes bort från filmen då Alien stöter på Lambert öppnar sin famn som om den vill trösta henne. Hade denna scen varit med i filmen så hade jag jublat. För det ger Alien ytterligare en dimension. Att den kan vara ödmjuk i vissa situationer men fullständigt dominant i allt annat. Aahh jag blir galen av alla frågor som jag vill ha svar på, men med de svaren som jag vill ha!

Re: Alien - en studie i skräck. 14 sep 2012 21:13 #78

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Intressanta tankar PP. Fan, Alien måste vara det perfekta filmmonstret. Synd att dom pajade det med AvP-filmerna.

Re: Alien - en studie i skräck. 15 sep 2012 01:58 #79

Ja när det gäller djup och karaktär så är det nog enligt mig det bästa filmmonstret. Inget annat kommer upp i samma kaliber som Alien.

AVP tycker jag inte att man behöver bland in i själva Alien-rullarna. Det känns som att AVP är helt fristående och kör sin egen grej liksom, eller Dark Horse Comics grej rättare sagt.

Re: Alien - en studie i skräck. 20 okt 2012 16:18 #80

• Sven_stick
  • Praktikant
  • When...
När man såg filmerna första gången så tyckte jag att 2an och 4an var bäst O_O varför frågar ni?
Jo för att jag var typ 12 år och föredrog action framför handling.

När dom släppte Alien/AVP/Predator - The Ultimate Annihilation (Blu-ray) så så jag om Alien filmerna och då tycker jag ordningen är blandad mellan 1-3 medans 4 är defenetivt sämst.

I 4an om nu alla marines är där för att skydda och vakta, varför sticker dom direkt när larmet går istället för att döda alla aliens?

Sen håller jag med om afro-mannens död. Plus han kan studsa sina skott flera gånger men inte träffa en Alien på 2m avstånd upp och ner

Samt ungen i slutet vad det nu är för något är ju bara helt störd!

Sen vilken film som är bäst av 1-3 vet jag inte men 3an förtjänar INTE allt skit den får.
When...
Tid det tog att skapa denna sida: 0.48 sekunder