Välkommen, Besökare

Star Wars
(1 är i forum nu) (1) Gäst

ÄMNE: Star Wars

Re: Star Wars 06 feb 2012 08:46 #201

Gede skrev:
Nä, antagligen inte. Men en del av mig vill bara be honom att dra åt h-vete.

+1 på den.

Satt härom dagen och funderade lite på episode 1-3. Och det slog mig att, visst, vi tillhör inte målgruppen, det är en barnfilm i mångt och mycket. Men det är också en barnfilm som är alldeles för våldsam för att ses av barn. Det är också en barnfilm som är tyngd av en såpass komplex handling att den inte kan förstås av normala barn. Det är också en barnfilm som mellan alla för våldsamma actionscener har långa politiska utläggningar som borde ligga rätt i fatet på en 8-åring.
Så det vi har kvar som passar barn, är med andra ord de s.k. comic reliefs som finns i filmerna... Jar-Jar och C3P0...

Vi har alltså barnfilmer som inte bör ses av barn, med en handling som riktar sig till de med väldigt stort ordförråd och politiskt intresse, men som ändå har infantil humor... Var finns målgruppen?? Intelligenta 12-13-åringar som är ordförande i de politiska ungdomsförbunden?
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Star Wars 06 feb 2012 08:49 #202

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ha ha ha! Får väl sätta ett fett +1 på det inlägget.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Star Wars 06 feb 2012 13:14 #203

Vilken av ep 1-3 snackar du om Marcus? Själv anser jag enbart att ep1 riktar sig till barn.
Efter det så riktar sig resten till unga vuxna samt vuxna. Kan det vara så att politiken i ep1 lades dit för oss SW-fans? Ungefär som alla referenser som riktar sig till oss vuxna i barnprogram, barnfilm m.m.? Det är meningen att alla ska kunna titta för alla har något att hämta?

Re: Star Wars 06 feb 2012 15:05 #204

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Episode 1 innehåller alldeles för mycket politik för att enbart rikta sig mot barn. Är väl lätt 30min av filmen dom lägger på att diskutera handelsavtal och liknande i senaten. Plus en massa prat Anakin i Jedirådet. Tror inte ett barn på 6-7 år tycker det är särskilt roligt. Och knappast så många vuxna heller.

Re: Star Wars 06 feb 2012 15:14 #205

Jag kan väl villigt erkänna att det mesta som JAG refererar till som barnfilm återfinns i ep.1. och till viss del i ep. 2.

Det ovan var en liten laborering på Dahls inlägg på förra sidan om att inse att vi inte tillhör målgruppen och att man skall se filmerna för vad de är och ta tillvara på godbitarna.

För min del så är det väldigt lite som tilltalar mig av den så kallade vuxenhandlingen i 1:an och i mina ögon så blir det inte bättre i ep.2 förutom att man rensat bort en hel del av det rent fåniga från ep.1.

De politiska intrigerna, som skulle kunna vara intressanta, är så verklighetsfrånvända att jag inte kan ta dem på allvar, och hela ny-triologin överskuggas dessutom av ett totalt haveri av skådespelarkonsten. När t.o.m. R2-D2 (en tunna!) blir tacky har man tagit det långt... I och med ep.3 tycker jag att det blir bättre när man ser på filmen som helhet, men Hayden Christensen är fortfarande chockerande dålig som skådespelare, och drar även med sig en annars ganska trevlig Ewan ner i träsket av värdelöst. Till och med Samuel L Jackson får en att sucka...

Så min fråga kvarstår, vem/vilka är ep.1-3 gjorda för?
Jag förstår det inte...

För mig är episode 1-3 ett tech-demo för specialeffekter, med snygga människor som skall vara lätta att titta på. Det är försvinnande lite handling och en väldigt massa yta. Yta som dessutom oftast stör eventuellt bakomliggande storylines (Läs Hayden).

Jag ser gärna att någon skjuter mina resonemang helt sönder och samman för i grund och botten så VILL jag tycka om även dessa filmer. Men jag kan inte som det är nu. Det är för mig fysiskt jobbigt att se dessa filmer just nu.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com
Följande användare sa Tack så mycket: Gede

Re: Star Wars 06 feb 2012 23:24 #206

Gede skrev:
Episode 1 innehåller alldeles för mycket politik för att enbart rikta sig mot barn.
Men ep1 riktar väl sig ändå inte enbart till barn? Det håller jag inte med om Gede, hör o häpna!

Marcus skrev:
För min del så är det väldigt lite som tilltalar mig............Så min fråga kvarstår, vem/vilka är ep.1-3 gjorda för?
Jag skulle tippa för dem som inte redan är SW-fans. Den publik som eventuellt skulle kunna bli nya SW-fans och på så sätt skicka in mer pengar till George Lucas. Sen att herr Lucas försöker förföra på ett ganska glättigt sätt är en annan sak.

Jag känner att Ep1 i första hand riktar sig mot barn så att de blir lite familjära med de karaktärerna som senare släpptes som actiongubbar i leksaksaffärerna.

Ep2 riktar sig till unga vuxna eller oss vuxna för att förklara den politiska agenda som hela grejen utspelar sig runt om.

Ep3 riktar sig till oss SW-fans som vill få en djupare kontakt/förståelse med/för Darth Vader. Jag håller med att Christensen är kass men det kan man överse om man enbart håller sig till ploten och varför Darth Vader agerar som han gör pga sin historia. För mig funkar det riktigt bra, dock skulle jag vilja ha det ännu mörkare.
Senast ändrad: 06 feb 2012 23:25 av Pappapiraten.

Re: Star Wars 07 feb 2012 06:29 #207

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Pappa Piraten skrev:
Men ep1 riktar väl sig ändå inte enbart till barn? Det håller jag inte med om Gede, hör o häpna!

Nänä, kanske inte ENBART till barn men för att citera dig igen:

Pappa Piraten skrev:

Jag känner att Ep1 i första hand riktar sig mot barn så att de blir lite familjära med de karaktärerna som senare släpptes som actiongubbar i leksaksaffärerna.

Faktum kvarstår, filmen är främst riktad mot dom små. Och för att vara det så innehåller Episode 1 alldeles för mycket politik och annat tjafs anser jag.

Filmen är ett jättebra exempel på hur det kan gå när manusförfattare och regissör inte riktigt vet själv var det hela ska ta vägen. Allt känns ogenomtänkt och splittrat.

Re: Star Wars 10 feb 2012 06:47 #208

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Någon som ska se det dubbade spektaklet i helgen eller?

Re: Star Wars 10 feb 2012 07:56 #209

Högst tveksamt faktiskt. Vart fångar man spektaklet?
ffavs.wordpress.com

Re: Star Wars 10 feb 2012 09:06 #210

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ingen aning faktiskt. På någon biograf i staden Göteborg borde spektaklet kunna synas.

Re: Star Wars 12 feb 2012 12:31 #211

Dahl skulle ju titta fast det var kanske den engelska versionen? Hur gammal är hans grabb?

Re: Star Wars 12 feb 2012 13:47 #212

• Dahl
  • Ljudtekniker
Grabben är 8 år så vi såg den engelska. Den var ju som sagt bra men jag saknade en hel del 3D effekter.
May the force be with you....
Senast ändrad: 12 feb 2012 13:47 av Dahl.

Re: Star Wars 12 feb 2012 14:51 #213

Aha, tänkte att han var yngre än så och att ni skulle se den dubbade versionen då.

Re: Star Wars 12 feb 2012 21:36 #214

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Dahl skrev:
jag saknade en hel del 3D effekter.

Lite fattigt tycker jag. Om man ändå tar sig tid att göra 3D av Star Wars så kan man väl göra något häftigt utav det istället för att bara ge filmen lite djup?
Lucas är ju så kåt på att pilla i sina filmer annars, varför inte nu när det ändå kanske hade varit befogat?

Re: Star Wars 14 feb 2012 08:14 #215

Jo, men snart så kan han ju släppa ytterligare en 3d-version, som är så som han hade tänkt sig att den första skulle vara...
ffavs.wordpress.com

Re: Star Wars 14 feb 2012 15:30 #216

• Dahl
  • Ljudtekniker
Aaaaa.... Tänkte inte på det, så måste det ju vara
May the force be with you....

Re: Star Wars 10 jan 2013 09:12 #217

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Vad tros om dom nya SW-filmerna som är på gång? Första ska ju har premiär nästa år redan.
Själv är jag faktiskt lite svagt optimistisk eftersom George Lucas nu har lämnat skutan och att Disney har gjort mycket bra med t.ex. Marvel-universumet.

Re: Star Wars 15 jan 2013 07:50 #218

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Nähä. Ingen som vill diskutera nya SW-filmer... Trodde ju ändå att Dahl skulle hoppa på. Och PP, var är du?

Re: Star Wars 15 jan 2013 09:49 #219

Jag tror att det mesta med Star Wars är utdömt redan från början i våra indoktrinerade huvuden... Det blir liksom inte lika bra som när man var 7-16år och såg dem för första gången...
ffavs.wordpress.com

Re: Star Wars 17 jan 2013 06:25 #220

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Jag har faktiskt svaga förhoppningar om att det kan bli bra. Eller iaf bättre än Lucas Prequel-trilogi. Med en producent som inte är en rumpslickande ja-sägare som mongot Rick McCallum och en regissör som faktiskt är ett fan av den gamla trilogin så ser det ljust ut just nu iaf.
Tid det tog att skapa denna sida: 0.51 sekunder