Välkommen, Besökare

Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon
(1 är i forum nu) (1) Gäst

ÄMNE: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon

Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 06:30 #1

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Funderar starkt på att köra ett litet filmtittarprojekt nu när jullediheten knackar på dörren och man gör allt för att vända på dygnet. Och vad passar bättre om inte tre filmer om stora rymdskepp där det pågår rymdfuffens? Har tyvärr inte skaffat Pandorum ännu men jag hoppas kunna beställa den snart och få hem den med ganska kort varsel.
Vilka är dessa tre filmer då? Jo så mycket som:

Sunshine:

Danny Boyle, som regisserat bl a "Trainspotting" står för regin i framtidsthrillern Sunshine.
Solen håller på att dö och människans sista hopp står till besättningen på rymdfärjan Ikaros II, vars uppdrag är att väcka stjärnan till liv igen.
Men när de nästan nått sitt mål bryts kontakten med jorden och uppdraget riskerar gå om intet då pressen börjar tära på astronauternas psyke...

Pandorum:

Två astronauter vaknar till liv ombord på en rymdfärja. Det är kolsvart, de är desorienterade, och det enda ljud som hörs är ett gnisslande från rymdfärjans inre. Astronauterna minns ingenting - vilka är de och vilket är deras uppdrag? Den enda vägen ut är genom en trång och mörk passage. När Bower kryper in i passagen inser han att de inte är ensamma ombord. Sakta avslöjas farkostens skrämmande och dödliga hemligheter.

Event Horizon:

Året är 2047. Flera år tidigare försvann det banbrytande forskningsfartyget Event Horizon spårlöst. Nu har en signal från fartyget uppfattats och en räddningsstyrka skickas ut från USA:s Aerospace Command. Den orädde kaptenen (Laurence Fishburne), hans elitbesättning och det försvunna skeppets konstruktör (Sam Neill) ger sig av i full fart mot det område som signalen kommer ifrån. Deras uppdrag är att finna och rädda det förstklassiga rymdskeppet. Men istället finner de förstklassig, interstellär skräck. Nu måste de rädda sina egna liv, eftersom någon eller något är redo att snärja dem i en ny dimension av ofattbar fruktan.

Tror detta blir fett med nice. Den som vill får gärna också titta och dela med sig av sina åsikter. Hade tänkt att börja i mellandagarna.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 09:07 #2

Jag önskar dig lite skrämselränder i kalsongerna och trevlig filmtittning.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 09:28 #3

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Hmm. Du ska inte vara med då?

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 09:29 #4

Hade gärna, men som vanligt är det andra som disponerar min tid.
Vet inte när/hur jag skall lyckas med det riktigt.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 09:32 #5

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Får se om jag lyckas själv överhuvudtaget. Har målet klart iaf.

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 09:42 #6

Jag gör en intresseanmälan, men du vet ju ungefär hur mitt schema ser ut.
Räddningen är väl om någon mor/farförälder vill förbarma sig.

Bara det... schema på jul... jag är ju ledig...
ffavs.wordpress.com

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 10:33 #7

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
2 veckors schemalagd ledighet. Wunderbaaar.

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 10:35 #8

Sjysst filmprojekt Gede. Men jag hade bytt ut iallafall en film, Pandorum. Frågan är vilken man skulle tillsätta istället? Det är få sci-fi (riktig rymdfilm) som håller samma klass som Sunshine och då anser jag inte att Sunshine ligger i samma genre som 2001 eller 2010.

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 10:41 #9

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Har du sett Pandorum PP? Är den inget att ha?
Ville klämma ett gäng filmer som verkar ganska så lika så det var därför Pandorum fick vara med.

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 15:21 #10

• Gylhian
  • Stuntman
Helt klart trevliga filmer som alla är bra sci-fi.
Dock tycker jag nästan att du skulle haft enbart Event Horizon och Pandorum som en grupp då de inte är i samma scifi-genre som Sunshine.
Sunshine borde sättas upp mot Cargo och Solaris (2002).

Hmm, kommer nog bli så att jag tar och kollar alla filmerna i jul ändå.
Det var alldeles för längesedan jag såg Solaris. Finns trist nog bara på DVD.

(Pandorum såg jag igår på BD)
Senast ändrad: 12 dec 2011 15:25 av Gylhian.

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 16:10 #11

Jo Pandorum har jag sett, njae jag är inet stort fan av den filmen.
Håller med Gylhian i sitt uttalande. Event Horizon och Pandorum borde få vara i en egen sci-fi-kategori.
För visst fasen passar Solaris och och Cargo bättre tillsammans med Sunshine, även om jag personligen tycker att Cargo är ganska svag. Hade Moon passat bättre tro?

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 17:37 #12

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Trevlig input gubbar men jag håller mig till min förstauppställning. Själv tycker jag att Sunshine är tillräckligt lik Event Horizon för att funka i denna trippel.

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 12 dec 2011 23:13 #13

Hade jag fått bestämma så hade jag tagit bort det läskiga momentet i Sunshine, jag tycker att det förstör mer än tillför.

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 13 dec 2011 06:20 #14

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ja, tyvärr. Boyle får gärna klippa till en version med ett inte lika skräckaktigt slut. Det hade varit intressant.

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 13 dec 2011 08:05 #15

• Gylhian
  • Stuntman
Moon var tråkigare än vad jag förväntat mig. Trodde att det skulle vara mer av en själslig resa a la Solaris. Fortfarande en bra film, men inte så bra som jag hoppats på.

Ogillade också teen slasher-slutet på Sunshine när jag såg den på bio, men andra gången jag såg den och var beredd på vad som skulle hända så höll den betydligt bättre. Känner inte att jag hade gjort några förändringar. Bra som den är.

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 13 dec 2011 08:27 #16

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ytterligare en bra anledning för mig att se Sunshine igen då. Har ju bara sett den en gång, så kanske kommer slutet funka bättre denna gång.

Angående Moon så hade den potentialen att vara mycket bättre men duger gott som den är. Man får vara glad åt dom få Sci-fi rullar som görs idag.

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 13 dec 2011 09:04 #17

Jag tyckte om Moon som fan, men jag hade å andra sidan noll förväntningar på den. Får ta och se den igen snart...
ffavs.wordpress.com

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 13 dec 2011 09:20 #18

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Kanske ska lägga till den i detta lilla filmtittarprojektet? Fast då frångår jag ju rymdskepp-konceptet. Dilemma. In Space.

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 13 dec 2011 09:27 #19

Rymdskepp, rymdstation. Potatis, potatis.
ffavs.wordpress.com

Re: Sunshine vs Pandorum vs Event Horizon 13 dec 2011 09:34 #20

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Moon får bli bonusfilm om det finns tid efter dom tre andra. Det blir bra.
Tid det tog att skapa denna sida: 0.43 sekunder