Välkommen, Besökare

Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In?
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In?

Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 10 okt 2011 06:38 #1

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Goddag forumister. Har ett tag sneglat på dessa två filmer och tänkte att jag skulle göra slag i saken och iaf se någon utav dom. Men vilken ska man se? Borde väl vara det svenska originalet, som jag tycker ser så där härligt 70-tals sunkig ut, men många verkar faktiskt föredra den amerikanska remaken.
Vilken är bäst och varför? Eller är kanske båda lika bra fast bara lite olika?

"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 10 okt 2011 16:13 #2

Du vet vad jag tycker om svensk film och därmed vilken du bör se...
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com
Senast ändrad: 10 okt 2011 16:13 av Totenfresser.

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 10 okt 2011 16:41 #3

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ja men grejen med denna är ju att den faktiskt verkar vara bra. Inte det vanliga sunksvenska med dom vanliga skådespelarna som lärt sig "agera" på Dramaten.

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 10 okt 2011 17:42 #4

Jag har inte ens sett den amerikanska, men rekommenderar nog den ändå. Även om den svenska är godkänd, så är jag ganska övertygad om att den amerikanska är bättre och jag kommer nog se den snart jag med.

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 10 okt 2011 18:59 #5

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Du har nog rätt, Låt den rätte komma in är ju ändå svensk. En stämpel på tvivelaktig kvalité om något. Får tänka lite på saken tror jag.

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 10 okt 2011 19:02 #6

Sen får man ju såklart inte glömma av vem som regisserat Låt Den Rätte Komma In

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 10 okt 2011 19:07 #7

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Nej, nej absolut inte. Alfredsson är mycket bra tycker jag och jag ser väldigt mycket fram emot hans kommande film, den där med det lite krångliga namnet. Handlar om spioner under kalla kriget iallafall, verkar riktigt bra.

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 10 okt 2011 22:13 #8

Jag har sett den svenska versionen av Låt den rätta komma in och jag tyckte att den var riktigt bra.
Eli och Oskar är sådär härligt småglinsstela och kan men begära mer? Oskar är mobbad och Eli är vampyr samt äldre. Per Ragnar som Elis "beskyddare" är riktigt bra och kuslig. För övrigt har jag även läst boken och tyckte att den var briljant. Alfredsson lyckades tolka boken bra med den budget han hade.

Jag delar inte vad verkar vara mångas uppfattning, att nästintill all svensk film skulle vara dålig. Nä det stämmer verkligen inte. Jämför hur många värdelösa amerikanska rullar det finns med hur många värdelösa rullar Sverige häver ur sig. Dock betyder inte detta att jag anser att den amerikanska versionen skulle vara sämre. Det gör jag inte. Jag har inte sett den. Gede, jag tycker att du ska se båda versionerna samt läsa boken. Det ska nämligen jag göra.
Senast ändrad: 10 okt 2011 22:16 av Pappapiraten.

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 11 okt 2011 06:46 #9

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Skulle vilja påstå att svensk film överlag faktiskt är ganska värdelös. Samma skådespelare läser samma gamla repliker framförda på samla gamla sätt. När dessutom svensk filmindustri verkar göra sitt bästa för att dränka marknaden i sunkiga polisfilmer så blir iaf jag bara trött. Men visst finns det bra film också, bara så väldigt mycket färre tyvärr. Off-topic där sorry.

On-topic: Ska definitivt läsa boken. Frågan om man inte ska göra det först eller är kanske risken stor att man blir besviken på filmerna då?

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 11 okt 2011 10:11 #10

Min uppfattning är att det är ruskigt svårt att göra film baserade på romaner, alltså finns det ingen direkt anledning till att förvänta sig att filmen skulle vara bättre än boken. Ingen film kan någonsin mäta sig med ditt intellekt och din förmåga att fantisera och visualisera.

Jag hade läst boken först, då slipper du spoilers samt den mer eller mindre automata tanken på hur karaktärerna ser ut och uppträder. När jag för första gången läste boken The Vampire Lestat så hade jag Tom Cruises nuna konstant genom hela boken då Tom Cruise spelar rollen som Lestat i filmen En vampyrs bekännelser. Det var ok men det hade varit roligare om jag själv hade fått visualisera Lestat utifrån min egen fantasi. Allt eftersom jag fortsatte läsa vampyrkrönikan så suddades Tom Cruises nuna bort och helt plötsligt var Lestat där, precis så som han faktiskt ser ut...i mitt huvud.

Läs boken först Gede.

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 11 okt 2011 10:24 #11

Pappa Piraten skrev:
Min uppfattning är att det är ruskigt svårt att göra film baserade på romaner, alltså finns det ingen direkt anledning till att förvänta sig att filmen skulle vara bättre än boken. Ingen film kan någonsin mäta sig med ditt intellekt och din förmåga att fantisera och visualisera.

Jag hade läst boken först, då slipper du spoilers samt den mer eller mindre automata tanken på hur karaktärerna ser ut och uppträder. När jag för första gången läste boken The Vampire Lestat så hade jag Tom Cruises nuna konstant genom hela boken då Tom Cruise spelar rollen som Lestat i filmen En vampyrs bekännelser. Det var ok men det hade varit roligare om jag själv hade fått visualisera Lestat utifrån min egen fantasi. Allt eftersom jag fortsatte läsa vampyrkrönikan så suddades Tom Cruises nuna bort och helt plötsligt var Lestat där, precis så som han faktiskt ser ut...i mitt huvud.

Läs boken först Gede.

Håller med fullständigt. Finns boken? Läs den först. Generell grundregel egentligen. Sagan om ringen triologin är faktiskt ett skolexempel på detta...
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 11 okt 2011 11:22 #12

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Visa ord från visa män. Då blir det bok först då.

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 11 okt 2011 11:46 #13

Marcus skrev:
Finns boken?
Finns boken? Dude!
Det är fasen dags för en boktråd också tror jag.

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 11 okt 2011 12:01 #14

Pappa Piraten skrev:
Marcus skrev:
Finns boken?
Finns boken? Dude!
Det är fasen dags för en boktråd också tror jag.

Det var bara en retoriskt fråga
ffavs.wordpress.com

Re: Låt Den Rätte Komma In eller Let Me In? 11 okt 2011 12:03 #15

Flåt.
  • Sida:
  • 1
Tid det tog att skapa denna sida: 0.33 sekunder