Välkommen, Besökare

Sherlock
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Sherlock

Sherlock 19 feb 2012 00:25 #1

• Hannes
  • Klappa
series-sherlock-banner.jpg

Sherlock är en brittisk TV-serie från 2010. Serien är baserad på berättelserna om Sherlock Holmes, till skillnad från många filmatiseringar utspelas serien under 2000-talet, och inte som böckerna decennierna runt 1900. Man har istället fokuserat på att återskapa karaktärerna och en del detaljer. - (Wikipedia)

Ja, den här tråden gäller alltså BBC:s nytolkning av A.C. Doyle's gamla böcker om deckarräven Sherlock Holmes och hans glada gäng. Själv hade jag inte läst en enda av dessa böcker innan jag såg serien och kan därmed inte avgöra hur "trogen" den är originalmaterialet, men en sak vet jag åtminstone. Det är snuskigt bra.

Både Cumberbatch (som kommer ge röst åt Smaug i Bilbo senare i år) som Holmes och Freeman (som tar på sig rollen som Bilbo i... ja) som Watson håller väldigt hög klass på skådespelet. Filmarbetet är även det välgjort och stundtals rent fantastiskt (Delar av fotot i Hounds of Baskerville från säsong 2 är sjukt snyggt).

Känns som jag bara har beröm att ösa över denna serie...
Kanske har någon annan lite galla för att balansera upp det hela?
Senast ändrad: 19 feb 2012 00:26 av Hannes.

Re: Sherlock 19 feb 2012 22:33 #2

Glädjande nog har jag enbart hört gott om denna serie. Jag själv har dock inte sett ett enda avsnitt.
Så nått litet härromkvällen som påminde väldigt mycket om Baskervilles hund. Känner rent instinktivt att jag har lite svårt att ta denna serie på allvar. Varför, kan jag inte sätta fingret på.

Re: Sherlock 20 feb 2012 09:07 #3

Jag har inte hört någonting om denna serie, däremot har jag sett trailers, och jag kan liksom PP inte riktigt ta till mig serien som den framställdes där. Men jag väljer att tillskriva det min ålder.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Sherlock 20 feb 2012 11:12 #4

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Har sett säsong 1 och gillar den skarpt. Har tyvärr missat säsong 2 nu när den gått på TV men kommer köpa den på blåstråle snart tänkte jag.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Sherlock 21 feb 2012 00:26 #5

• Hannes
  • Klappa
Gör detta Gede. Du kommer bli nöjd, så nöjd.
Kan ju även påpeka att säsong numero trois är bekräftad.

Bror och PiratPappan: Synd att serien inte verkar falla er i smaken. Ni har inget mer specifikt problem med den? Är det bara en känsla ni har är det ju svårt för mig att säga om den går genom hela serien.

Re: Sherlock 21 feb 2012 07:54 #6

Mitt problem med trailern är att det är Sherlock Holmes fast nu. Gillar inte riktigt när man omplacerar gamla koncept i tid bara för att få något nytt att filma. Så serien bör göra mer än så för min del.

Men som jag nämnde ovan har jag inte sett något av själva serien, endast trailers för densamma. Och som vi alla vet, är ju det ett "lysande" sätt att skaffa sig en uppfattning. Får väl ta nästa chans jag får att titta på den.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Sherlock 21 feb 2012 10:56 #7

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Klart att du ska kolla på Sherlock Marcus. Grymt bra serie. Jag var också lite tveksamt inställd till tilltaget att låta Sherlock Holmes springa omkring i dagens London men efter 5 minuter så tänkte man inte längre på det.

Re: Sherlock 21 feb 2012 11:56 #8

• Kindtand
  • Kaffeansvarig
Man får se det lite som en bra cover. Med respekt för originalet gör man något helt annat med samma grundkoncept. Det är inte gamla Sherlock förflyttad till nutidens London. Det är en Sherlock uppvuxen i nutidens London. Det är en Watson som inte är en läkare och krigsveteran från kolonin Indien, utan en fältläkare som kommit hem från ett par turer i Afganistan.

Visst använder de nutida teknologi, men på ett sätt som vem som helt hade gjort och utan att det blir: "Titta nu använder jag min mobiltelefon på ett jättehäftigt sätt för jag är Sherlock!" Utan mer att det bara används i förbifarten.

Vissa avsnitt är nya mysterier. Några är nya versioner av gamla klassiker. Återigen. Bra covers. Huvudförfattaren är Steven Moffat som främst skrivit en jävla massa för Doctor Who.

Re: Sherlock 21 feb 2012 13:27 #9

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ja det var en bra liknelse. Så för att prata Marcus-språk: Se det som Nevermores cover på Simon & Garfunkels Sound of Silence. Så bra är Sherlock.

Angående Doctor Who: Är den senaste serien bra?
Senast ändrad: 21 feb 2012 13:28 av Gede.

Re: Sherlock 21 feb 2012 13:56 #10

Hehe
Jämför du serien med Nevermores tolkning av sound of silence och det blir oavgjort så kan det inte vara annat än briljant!

Känns också tryggt att det inte blir en tech-fest, vilket faktiskt var en av mina farhågor kring denna serie.
ffavs.wordpress.com

Re: Sherlock 21 feb 2012 20:39 #11

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Nej Sherlock är absolut ingen tech-fest, inte första säsongen iaf. Är ju lite mobiler och datorer som tittar fram här och där men det är inget som stör tycker jag.

Re: Sherlock 21 feb 2012 20:53 #12

Jag hörde lite snack innan idag om Sherlock genom podcasten Skitsnack och jag blev lite peppad när de beskrev hur snyggt producerad serien är.

Re: Sherlock 22 feb 2012 07:42 #13

Jaja, jag får väl se mig överbevisad. Åtminstone tills dess att jag sett serien och bildat mig en egen uppfattning.
ffavs.wordpress.com

Re: Sherlock 22 feb 2012 09:02 #14

• Kindtand
  • Kaffeansvarig
Angående Doctor Who... Med den nya serien så misstänker jag att du menar den som började sändas igen i 2005. Första säsongen är helt okej. När sedan David Tennant tar över rollen som doktorn så blir det sakta men säkert en övergång från bra till briljant. Jag tror han har fyra eller fem säsonger. Numera är det Matt Sith som har rollen. Han är också bra men på det hela är det... kanske snyggare men inte riktigt lika bra.

Det är ju en BBCproduktion. Många av dem är kassa rent visuellt. Och visst, Doctor Who har inte de bästa effekterna eller de bästa kostymerna. Men det är skrivet och agerat på ett sätt att man glömmer bort allt det där. Och i min bok är det bra. Riktigt bra. Ska ni börja kolla rekommenderar jag att se första säsongen först. Man får rätt så mycket info där för alla som inte är kunniga i originalserien.

Re: Sherlock 22 feb 2012 23:37 #15

• Hannes
  • Klappa
Ja, usch och fy för det visuella (i alla fall det datagjorda) i Doctor Who. Men annars lyckas det upprätthålla en rätt så trevlig stämning. Skulle själv dock ha behövt en förvarning för hur fantastiskt (medvetet) löjlig serien är stundtals.

Marcus: Du kan säkert få låna utav systern. Hon lär ha första säsongen på låda. Men det hade ju Gede också iofs.

Re: Sherlock 23 feb 2012 06:44 #16

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Hannes skrev:
Skulle själv dock ha behövt en förvarning för hur fantastiskt (medvetet) löjlig serien är stundtals.

Tack för "the heads up". Får väl se om man ger sig på Doktorn i framtiden, kommer ju lite Game Of Thrones (7/3...yay!) och grejer imellan nu.

Men det hade ju Gede också iofs.

Japp. Bara att låna.

Re: Sherlock 23 feb 2012 07:41 #17

Det låter fint det. Får titta klart på BBT först bara. Har ju en hel säsong kvar.
ffavs.wordpress.com

Re: Sherlock 07 maj 2012 12:00 #18

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Såg klart säsong 2 igår. Mycket bra men inte lika grym som den första säsongen. Skumt också att båda säsongerna tyngs ner något av ett lite svagare mittenavsnitt.

Re: Sherlock 07 maj 2012 13:10 #19

Då blir det till att låna Sherlock av dig snart då.
ffavs.wordpress.com

Re: Sherlock 07 maj 2012 13:49 #20

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Det tycker jag du ska göra.
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid det tog att skapa denna sida: 0.35 sekunder