Välkommen, Besökare

Äkta människor
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Äkta människor

Äkta människor 23 jan 2012 10:38 #1

Saxat från svt.se.
Vem är egentligen äkta människa? Vad händer i våra liv och relationer när robotar blivit så mänskliga att det knappt går att skilja dem från riktiga människor? När de till och med kan vara våra älskare och kanske också älska oss? Svaren ges i Äkta människor, en ny dramaserie som följer några människor vars liv förändras dramatiskt av den nya generationen robotar - Hubotarna.

Igår hade Äkta Människor premiär på svt1. Som vanligt blir jag väldigt pepp när jag får höra att svt och svensk film tänker producera något så osvenskt som en serie som handlar om robotar. Pepp som sagt men samtidigt lite skeptisk. Vi svenskar är ju inte direkt kända för vare sig tunga actionfilmer eller högtflygade sci-fi. I Äkta Människor får vi följa en liten grupp av Hubots som verkar vara mer avancerade och självständiga än de Hubotar som figurerar hemma i de svenska hemmen, familjen som precis skaffat sig en Hubot trots att mamma är mycket kritisk, och mannen vars fru lämnar honom tillsammans med sin Hubot.

De två första avsnitten fångade mig direkt och jag suktar redan efter mer. Som vanligt är skådisarna lite tafatta i sina stela rolltolkningar. Svårt att spela robot utan känslor men med en lagom dos nyfikenhet och naivitet.

Vill ni läsa mer om serien och kanske komma lite närmare de olika karaktärerna kan kolla in länken här.
Vill ni se avsnitten? Det är bara att klicka länkarna.

Avsnitt 1
Avsnitt 2

Re: Äkta människor 23 jan 2012 11:23 #2

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Är ganska ljummet inställd till detta. Vad jag läst så ska det vara samma gamla vanliga agerande på dramatensvenska. Men svensk Sci-fi är ju inget vi är bortskämmda med direkt så jag får väl ta mig tid och titta på ett avsnitt eller två.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Äkta människor 23 jan 2012 11:30 #3

Ja jo det är ingen större variation vad gäller skådespelarinsatserna men än så länge så funkar det.
Jag tycker att man ska ge all svensk film och tv-produktion en chans, ibland faller det katastrofalt och ibland blir det skitbra. Alla är värde en chans.
Senast ändrad: 23 jan 2012 11:32 av Pappapiraten.

Re: Äkta människor 08 feb 2012 22:46 #4

Nu har jag missat ett avsnitt men det tredje (jag hoppas att det inte var det fjärde avsnittet) avsnittet i söndags funkade lika bra som det första. Jag blir hela tiden påmind om Skynet och hur långt ifrån vi är denna vardag som visas i Äkta Människor. Vad snackar vi, kommer detta vara en verklighet om femtio år? Det är kanske lite för tidigt, säg hundra år då! Kommer gemene man ha en robot hemma i vardagsrummet. Och hur lång tid kommer det ta innan någon av dessa robotar inser att allting är kanske inte vad det borde vara?

Gillar hur de tar upp ämnet om vad som gör en människa. Två kvinnor vill stämma en klubb för diskriminering för att deras Hubotar inte fick följa med in på klubben. Vart går gränsen för vad som är mänskligt och inte? När upphör en robot att vara en robot och övergår till att bli en partner, likställd en äkta människa?

Jag har blivit hooked som man säger och jag längtar till nästan söndag så jag får se fortsättningen.

Re: Äkta människor 09 feb 2012 10:16 #5

Har nu fått rekomendationer från flera håll att se denna, men varje gång jag går in på svtplay så hamnar jag bland dokumentärer istället... Fattar inte vad jag har för inbyggt motstånd för detta...

Men det positiva är att jag fick sett en väldigt intressant dokumentär om jorden magnetiska nordpol i alla fall.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Äkta människor 09 feb 2012 19:22 #6

Hahaha, men va bra Marcus! Berätta lite...hur ligger det till med våra poler där ute??
Testa länken här.

Re: Äkta människor 09 feb 2012 22:48 #7

• Bohauo
  • Grundare
Jag har precis plöjt genom alla 4 avsnitten på SVTPlay...
och ja, jag är faktiskt väldigt förvånad över att jag så alla fyra, då jag liksom många andra har något väldig emot svensk producerade filmer och serier...

Men denna serie växte in på en på något konstigt sätt, har bara varit med om det en gång tidigare och det var filmen "Trolljägaren", den växte oxå på en på något märkligt sätt...
"Sinnen är som fallskärmar - De fungerar bara när de är öppna"

Re: Äkta människor 10 feb 2012 07:45 #8

Hehe, jag får testa den länken! Och det låter bra att man kan bli positivt överraskad!

Gällande polerna så kastas de om med jämna mellanrum och det finns forskare på hävdar att detta kommer hända inom ganska snar framtid (relativt sett) och att förstadierna till detta, som man nu anser sig ha sett, påverkar vårt klimat. Intressant dokumentär faktiskt.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Äkta människor 10 feb 2012 18:57 #9

• Bohauo
  • Grundare
En NV dokumentär jag har missat asså...
inte bra...
kollar bara på "Discovery Science" här...
En as bra kanal om ni undrar...
"Sinnen är som fallskärmar - De fungerar bara när de är öppna"

Re: Äkta människor 10 feb 2012 21:40 #10

Disko-verry kanalerna är väl schyssta överlag tycker jag. Men man får se på dem lite i cykler då de ofta skickar samma program oförskämt många gånger. När jag hade dem för 3-4 år sedan var det "titta en månad, låt bli i två månader"-metoden som gällde.
Grymmt underhållande program som tålde att tittas på fler gånger dock.
ffavs.wordpress.com

Re: Äkta människor 12 feb 2012 12:30 #11

Bohauo skrev:
...Men denna serie växte in på en på något konstigt sätt, har bara varit med om det en gång tidigare och det var filmen "Trolljägaren", den växte oxå på en på något märkligt sätt...
Gött att höra. Det som stör mest är de som vanligt teatraliska dialogerna. Man ska ARTIKULERA tydligt!

Re: Äkta människor 12 feb 2012 21:33 #12

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
En restprodukt utav att alla har gått samma jäkla teaterutbildning. Finns det ingen i vårat avlånga land som inser att det måste in lite nytt blod och nytt tänk på scenen?

Re: Äkta människor 12 feb 2012 22:27 #13

Du Gede, där finns bara du. Och han skall leda oss. Och vi skall följa honom ty han är den rätte.

Re: Äkta människor 12 feb 2012 22:57 #14

Serien blir bara bättre o bättre. Nu börjas det sexas, ah thank you som Austin skulle ha sagt.

Re: Äkta människor 13 feb 2012 06:27 #15

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Pappa Piraten skrev:
Du Gede, där finns bara du. Och han skall leda oss. Och vi skall följa honom ty han är den rätte.

He he. Don´t get your hopes up, som någon jänkare sade.
Senast ändrad: 13 feb 2012 06:27 av Gede.

Re: Äkta människor 08 mar 2012 16:40 #16

Så länge du inte blir en potentiell våldtäktsrobot så följer jag dig till världens ände.
  • Sida:
  • 1
Tid det tog att skapa denna sida: 0.60 sekunder