Välkommen, Besökare

John Williams - Mästarnas mästare
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: John Williams - Mästarnas mästare

John Williams - Mästarnas mästare 12 okt 2011 18:06 #1

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!

John Williams, Kungen av filmmusik.

Ja eller en utav dom iallafall. Williams har gjort musiken till åtskilliga Hollywoodfilmer och dom mest kända är naturligtvis tungviktare som Star Wars, Indiana Jones, Superman och Harry Potter.

För mig så betyder John Williams musik väldigt mycket eftersom jag är stort fan av Star Wars och Indiana Jones. Ledmotiven till dessa filmer är ett par av filmvärldens mest kända men även dom mindre kända styckena är ofta otroliga och ger filmerna dom är med i ytterligare känslodimensioner (känn på det ordet).
T.o.m dom så, enligt mig, undermåliga Star Wars-prequelfilmerna blir bättre tack vare Williams fantastiska musik.

Tack John för att du finns och förgyllt så många bra filmer.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: John Williams - Mästarnas mästare 12 okt 2011 19:23 #2

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Min lilla hobbyorkester spelar Imperial March i min trädgård:

Re: John Williams - Mästarnas mästare 17 okt 2011 08:17 #3

• Zynad
  • Kaffeansvarig
  • I hate apple!
Efter Star Wars och Indiana Jones tycker jag hans musik i Jurrasic Park är bäst!
Men som sagt mer eller mindre allt han gör blir bra!
Long live play!
Playstation 3!

Re: John Williams - Mästarnas mästare 17 okt 2011 08:42 #4

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ja Jurrasic Park har ett riktigt mäktigt soundtrack.

Vore kanske på sin plats med en liten personlig John Williams-topp-5-filmsoundtrack-lista:

1. The Empire Strikes Back (Imperial March, The Battle of Hoth och Yodas theme talar sitt tydliga språk.)

2. Raiders of the Lost Ark (Många fantastiska stycken utöver det fantastiska ledmotivet.)

3. Return of the Jedi (Underskattat soundtrack tycker jag. Kejsarens tema och Parade of the Ewoks är höjdare.)

4. Jaws (Ikoniskt soundtrack som har mer att erbjuda än det klassiska hajentemat.)

5. Shindlers List (Känslor i överflöd, mycket kanske tack vare att man tänker på den rörande filmen.)

Bubblare: Catch me if you cans jazziga toner och dom få men fina trumpeterna i Saving Private Ryan. Och A New Hope naturligtvis.

Vilka är era favoriter?
Senast ändrad: 17 okt 2011 15:18 av Gede. Anledning: A new hope

Re: John Williams - Mästarnas mästare 17 okt 2011 11:11 #5

Kan inte påstå att jag känner hans insatser väl utöver det uppenbara: Star Wars, Indiana Jones och Jaws.

Men för min del blir nog listan utifrån mitt begränsade synfält som följer:
1. Empire Strikes Back
2. Return of the Jedi
3. A new hope
4. Indiana Jones (alla)
5. Jaws

Jag vill också minnas att jag gillade musiksättningen i Revenge of the Sith trots Haydens och Ewans gnabbande.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com
  • Sida:
  • 1
Tid det tog att skapa denna sida: 0.46 sekunder