Välkommen, Besökare

James Cameron (Abadah!)
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: James Cameron (Abadah!)

James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 06:56 #1

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
En av Hollywoods största regissörer och behöver väl egentligen ingen presentation, speciellt inte efter han fått en hel västvärld att gå på bio och sätta på sig ett par glasögon med filmen Avatar. Men här kommer iallafall ett urval av hans filmer:

1981 - Piraya 2

1984 - Terminator

1986 - Aliens

1989 - The Abyss

1991 - Terminator 2: Judgment Day

1994 - True Lies

1997 - Titanic

2009 - Avatar

En rad inte helt okända filmer och en del av dom hyffsat framgångsrika om man säger så.
Cameron har flera gånger satt ribban för hur en action-slipsten ska dras och jag hoppas att han har många fler filmer i sig. Tyvärr så verkar det som om han ska göra fler Avatar-filmer framöver vilket jag inte tycker behövs då Avatar är en film som klarar sig alldeles utmärkt som fristående film och inte del i någon krystad trilogi.
Hoppas att han hinner ta sig lite tid att släppa The Abyss på Blu-Ray snart istället.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 09:30 #2

Film nummer 2, 3, 4, 5 & 6 var höjdpunkterna med betoning på Terminator, Aliens och The Abyss.
Jag kommer ihåg att man tyckte T2 var ascool när den kom, och "mycket bättre" än Terminator. Men i takt med åren tycker jag nog att pendeln har svängt, originalet är bäst och sedan faller Terminator-serien nedåt i bra-ighet i takt med siffran efter namnet på franchisen. Är jag ensam?
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com
Senast ändrad: 10 okt 2011 09:31 av Totenfresser.

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 09:41 #3

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Jag är nog benägen att hålla med dig Marcus. Terminator 2 är fortfarande en ruskigt tung actionfilm men jag gillar ettans opolerade råhet. Den känns mer på riktigt på något sätt. Och även om inte varken Terminator 3 eller Terminator: Salvation är i närheten av att vara lika bra som Camerons två klassiker så tycker jag dom funkar som underhållning för stunden.

Men ska jag välja all-time-favourite så får det nog bli Aliens. Dels för att jag älskar Alien-universumet men även för att det är en fantastiskt bra och välgjord actionfilm.

Hedersomnämnande får True Lies som är en halvt bortglömd actionpärla.

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 11:43 #4

True Lies är ett riktigt fint stycke. Själv tycker jag att både Arnold och Bill Paxton gör riktigt fina och faktiskt "trovärdiga" karaktärer i denna film. Favvo-scenen är när Arnold provkör Vetten
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 11:57 #5

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Yeah Man! Bill Paxtons karaktär är helt underbar. "I´m navellint!"

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 15:14 #6

Bill Paxton är fin. Han är duktigt på att få ryggraden urdragen i Predator 2.
I aliens gör han ju också en klockren tuffis-fegis-tolkning
"Well why don't you put her in charge??"
ffavs.wordpress.com

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 15:31 #7

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Ha ha ha! Grym roll det med. Mer Bill Paxton i dagens filmer vill vi ha.
Han är väl en av "tuffingarna" som Arnold spöar upp i början av Terminator också va?

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 16:01 #8

Jupp det är det. Tror det är han med avslagna flaskan.
Saknar faktiskt en trovärdig tuffis-fegis i dagens filmer. Oftast är de bara för skrikiga...
ffavs.wordpress.com

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 16:30 #9

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Så sant.
Paxton är ju med i Titanic också men där tyvärr bara som torr forskare i ubåt. Undrar varför Cameron inte tog med honom i Avatar? Tror han hade passat bra in där bland alla hårda marines.

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 17:37 #10

Jag är nog ensam om att tycka att Titanic är hans bästa film, men det står jag för till 100 % =)

Visst är Aliens och Terminator fruktansvärt bra filmer, men ingen berör mig på det sätt Titanic gör.

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 18:01 #11

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Klart du får tycka om Titanic, det är bara vi andra som har svårt att visa våran feminina sida och måste säga att Terminator och Aliens är bäst.

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 18:08 #12

Killernestor skrev:
Jag är nog ensam om att tycka att Titanic är hans bästa film, men det står jag för till 100 % =)

Visst är Aliens och Terminator fruktansvärt bra filmer, men ingen berör mig på det sätt Titanic gör.

Smaken är ju som sagt olika, och det är väl tur det!! Annars hade alla tyckt att borta med vinden är världens bästa film och att ingen ny behöver göras.

För min egen del så har nog mycket av den filmen förstörts pga två systrars diCaprio-avgudan samt långhalsens smäktande kärleksballad... klarar inte det riktigt...

Det senaste jag såg som berörde mig var dokumentären om Queen; days of our lives och Senna. Livsöden snarare än blommor och kärlek. Inte för att blommor och kärlek är dåligt... men ofta inte min kopp te vad gäller digital underhållning.
ffavs.wordpress.com
Senast ändrad: 10 okt 2011 18:10 av Totenfresser.

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 18:40 #13

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
På tal om att bli berörd av digital underhållning, jag klarar inte av att se dom inledande 20 minuterna av Upp utan att brista ut i storgråt. Men annars så håller jag med dig Mackan, verkliga livsöden berörs jag lättare av än fiktiva.

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 19:04 #14

Upp är fruktansvärt vacker =)

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 20:17 #15

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Alldeles riktigt. Synd bara att inte resten av filmen når upp (hö hö) till den magnifika inledningen.
På tal om vacker film så är Avatar helt klart bland det mest visuellt imponerande jag sett. Förstår att gubben tog tid på sig att göra den.

Re: James Cameron (Abadah!) 10 okt 2011 21:53 #16

Min favoriter bland Camerons rullar är Terminator samt Aliens utan tvekan.
Titanic är jättefin. True Lies är underhållande.

Re: James Cameron (Abadah!) 11 okt 2011 10:36 #17

Men Avatar är väl egentligen bara ett showcase för att man kan göra spelfilm med datoranimation idag... Har han egentligen någon gång hävdat att det är en djuplodande story i den? Det är väl egentligen bara en variant av det populära temat: "Vi förstör vår omgivning i jakt på resurser", likt många andra filmer under senare år
ffavs.wordpress.com

Re: James Cameron (Abadah!) 11 okt 2011 11:05 #18

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Tror inte han har proklamerat att Avatar ska vara en djup psykologisk resa i blå utomjordingars hjärnor. Mer, som du säger, en audiovisuell fest med ett litet käckt miljöbudskap på slutet. Och som det så funkar Avatar väldigt bra men inte så mycket mer.

Re: James Cameron (Abadah!) 18 nov 2011 08:12 #19

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Har i brist på inspiration önskat mig den förlängda versionen av Avatar i julklapp. Någon som sett den och kan säga om den är något att ha?
Om inte så får man väl gotta sig åt lite, förhoppningsvis, intressant extramaterial. Om nu tomten kommer med filmen vill säga...
Senast ändrad: 18 nov 2011 08:14 av Gede. Anledning: abadah!

Re: James Cameron (Abadah!) 18 nov 2011 10:46 #20

Köper du inte dina egna julklappar?
Funderar själv på om tomten skall komma med en sån här till mig:

kx021008_13GX.jpg

1,2m i rotordiameter!
ffavs.wordpress.com
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid det tog att skapa denna sida: 1.05 sekunder