Välkommen, Besökare

John Carpenter
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: John Carpenter

John Carpenter 19 okt 2011 06:57 #1

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Skräckens mästare (?)

Denna herre står bakom flera av dom senaste årtiondernas bästa rysare/skräckfilmer. Tyvärr så har han på senare år tappat greppet ganska så rejält. Här följer dom flesta produktioner som är regisserade av Carpenter:

1974 - Dark Star

1976 - Attack on precinct 13

1978 - Halloween

1980 - The Fog

1981 - Escape from New York

1982 - The Thing

1983 - Christine

1984 - Starman

1986 - Big trouble in Little China

1987 - Prince of Darkness

1988 - They Live

1992 - Memoirs of an Invisible Man

1994 - In the Mouth of Madness

1995 - Village of the Damned

1996 - Escape from LA

1998 - Vampires

2001 - Ghosts of Mars

2010 - The Ward

Som synes så är Carpenters filmskaparkurva på uppåtgående under 70-talet och på 80-talet högt i topp för att sedan på 90-talet plana ut och efter det hamna i något sorts fritt fall. Vampires är ett litet undantag som faktiskt går att se på men det mesta runt slutet av 90-talet och 2000-talet är ingen annat än katastrof. The Ward har jag inte sett ännu men vad jag har hört så ska det mest handla om snygga tjejer som har lite psykiska problem tillsammans.

Så titeln som "Master of Horror" har tyvärr blivit rejält kantstött och frågan är om Carpenter någonsin kommer hitta tillbaka till fornstora dagars formkurva. Vi kan bara hoppas.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape
Senast ändrad: 19 okt 2011 06:59 av Gede.

Re: John Carpenter 19 okt 2011 22:36 #2

Ja den gubben har verkligen gjort flera klassiker. Jag visste för övrigt inte att det var Carpenter som har gjort Dark Star. Kul överraskning, nu är jag ännu mer pepp på att se rullen.

Många många favoriter i listan helt klart men en av de lite mindre kända som sitter djupt rotat i mitt hjärta är helt klart In the mouth of madness med Sam Neil. Vilken rulle! Den är för övrigt löst baserad på ett av HP Lovecrafts oförglömliga literära verk.

Re: John Carpenter 20 okt 2011 06:25 #3

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Jag måste se till att få sett In the mouth of madness, det är en av tre filmer på listan ovanför som jag ännu inte sett. Sedan så gillar jag Sam Neill också så det är ju trevligt att han är med.

Re: John Carpenter 31 okt 2011 08:15 #4

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Såg The Thing i helgen och slogs av vilken fantastisk atmosfär Carpenter lyckades få i sina filmer under hans storhetstid. Mycket tack vare Morricones minimala musik som är jättesimpel men som ändå gör så mycket för det totala intrycket.
Måste kolla på Halloween och The Fog snart igen för en dos härlig atmosfär.
  • Sida:
  • 1
Tid det tog att skapa denna sida: 0.50 sekunder