Välkommen, Besökare

Varning för nostalgi!
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Varning för nostalgi!

Varning för nostalgi! 30 jan 2012 07:16 #1

• Kindtand
  • Kaffeansvarig
Ni vet den där filmen som var så jävla bra när man var liten. Den man minns att man verkligen tyckte om och så undrar man varför det var så länge sen man såg den. Och så ser man om filmen...

Och sen undrar man dels varför man gjorde det och dels hur i helsike man kunde älska den filmen överhuvud taget.För mig var det filmen 'Döden på Larvfötter' En filmatisering av en av Sven Hasels böcker. Jag älskade den som barn. När jag såg om den för nåt år sen så insåg jag hur kass den var.

Visst, den hade fortfarande ljusa punkter, men jag misstänker att det var nostalgin som spökade, men i övrigt en menlös b-rulle.

Filmen är en krigsfilm baserad på Sven Hassels bok och därmed baserad på verkliga händelser. Vi följer de tyska soldaterna i en straffbataljon. Dvs fångar som tvångsvärvats in i tyska armén mot slutet av kriget. Filmen har typ en handling som är lite suddig i kanterna. De räddar en katt, går på bordell, välter en mur över döda SSofficerer, spränger ett tåg och badar med ryska desertörer.

Den här tråden tänkte jag att vi kunde använda för att varna varandra från att se om barndomens pärlor för att upptäcka att det bara är glas. Vilka underbara filmer från förr är bra bara för att man minns de så? Vilka tabbar har du gjort?

Re: Varning för nostalgi! 30 jan 2012 22:00 #2

Åh bra idé Kindtand!

För en hel del år sedan (dock under vuxen ålder) fick jag och en av mina bästa vänner snilleblixten att vi skulle titta på Mio min Mio. Filmen som jag mindes som mjuk, vacker och god var nu muterad till glättig, platt och trist. Det slutade med att vi knallade in till stan, bänkade oss på ett kaffe och tittade på förbipasserande människor istället.
Senast ändrad: 30 jan 2012 22:01 av Pappapiraten.

Re: Varning för nostalgi! 31 jan 2012 16:36 #3

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Är Jim och piraterna Blom fortfarande bra? Har inte sett den på hur länge som helst så jag kan tänka mig att den inte funkar lika bra när man är 32 som när man är 10.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape

Re: Varning för nostalgi! 31 jan 2012 23:14 #4

• Kindtand
  • Kaffeansvarig
Jag kan tänka mig att Mio min Mio är värdelös att se om igen i vuxen ålder. Visst, det är Bale och Lee och det är ju lite tufft ändå kanske... Men det är ändå dubbat. Jag har rysningar mot dubbat.

(Jag har fått info att Star Wars, det mörka hotet, 3D versionen ska komma som dubbad till svenska med bland annat Tommy Nilsson som Qui Gon Jinn men det är väl för en helt annan tråd egentligen.)

Det man får tänka på när man ser om barnfilm är också att man inte längre hör till målgruppen.

Re: Varning för nostalgi! 01 feb 2012 12:00 #5

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Gröna gubbarna från Yr! Var grym när man var 6 bast. Nu ser man den antagligen bara som den skamlösa reklamfilm för Skara Sommarland den är.
"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape
  • Sida:
  • 1
Tid det tog att skapa denna sida: 0.34 sekunder