Välkommen, Besökare

Projekt: Julfilm 2011
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Projekt: Julfilm 2011

Projekt: Julfilm 2011 27 nov 2011 09:22 #1

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Nu när första advent är här och det verkligen börjar att lacka mot jul så är det här hemma dags att börja tänka på att köra igång årets stora julfilmsprojekt. Frugan och jag brukar samla det mesta vi har här hemma och riktigt frossa i julfilm och serier med julanknytning. Följande filmer/serier ingår (kan ha missat någon):

* Elf
* Ombytta roller
* Ett päron till farsa firar jul
* It´s a wonderful life
* Sunes jul
* Valda bitar ur Himla många program (Pyssel & papp, Kent Ålborg m.m)
* Bad Santa
* Tomten är far till alla barnen
* Klappjakten
* Itzhaks julevangelium

Det är väl dom jag kommer på just nu. Har ni några tips på filmer/serier man kanske borde lägga till i listan och kollar ni på julfilm nu när julen snart är här?

"Die Sauerkraut ist in mein Lederhosen." German teaching tape
Senast ändrad: 29 nov 2011 06:50 av Gede. Anledning: itz

Re: Projekt: Julfilm 2011 27 nov 2011 13:04 #2

• Hannes
  • Klappa
Tja...
Ett par gamla klassiker hemma hos oss är ju Nightmare Before Christmas och Nissene Pa Loven. Båda har ju sina stunder, men nu efter ett konstant upprepande år efter år så börjar jag få lite träsmak

Re: Projekt: Julfilm 2011 27 nov 2011 20:38 #3

• Dahl
  • Ljudtekniker
Grinchen och ensam hemma måste ses i juletider
May the force be with you....

Re: Projekt: Julfilm 2011 27 nov 2011 22:52 #4

Grinchen och A Nightmare before christmas!

Re: Projekt: Julfilm 2011 28 nov 2011 06:22 #5

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
A Nightmare before Christmas såg vi vid Halloween då den funkar lika bra då så den hoppas vi nog över även om jag gärna ser den flera gånger på raken.
Kom på att det finns ju lite julrelaterade avsnitt i Futurama och South Park som man kan klämma in.Die Hard 1 och 2 kanske man ska ha med också, för att actiontarmen ska få sitt.

Re: Projekt: Julfilm 2011 28 nov 2011 08:08 #6

Vi har ju alltid försökt klämma någon miniserie i juletider, såsom Firefly, Band of Brothers, Pacific etc.
Får försöka hitta något sådant.
"You know, standing here with my loving family, I have a question: Why am I running from the axe?" - Al Bundy
ffavs.wordpress.com

Re: Projekt: Julfilm 2011 29 nov 2011 06:49 #7

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Sådär, då var Projekt Jul påbörjat. Igår tittades på första delen Itzhaks Julevangelium. Tycker faktiskt den blir bättre för varje gång man tittar på den. När den gick på TV så tyckte jag att den bara var ok men nu så gillar jag denna lilla miniserie skarpt.
Sedan så plockade frugan fram julspecialarna av Skenet Bedrar. Inte min favvoserie direkt men funkar att fnissa till.

Gött att vara igång, får se vad veckan bjuder på i övrigt.

Közenam!

Re: Projekt: Julfilm 2011 01 dec 2011 09:01 #8

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Idag blir det att börja titta på Sunes Jul, den gamla barndomsklassikern. Största behållningen är ju natuligtvis Peter Haber, resten har jag för mig är ganska tradigt. Sune själv tycker jag är stentrist.

Re: Projekt: Julfilm 2011 10 dec 2011 08:50 #9

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Då har man äntligen kollat på den första långfilmen i Projekt Julfilm 2011. Och det blev Tomten är far till alla barnen, eftersom jag inte gillar den och ville "bli av" med den snarast möjligt. Men frugan gillar den av någon konstig anledning.

Filmen består av ett gäng ur den svenska "skådiseliten" som spelar expartners till varandra och som ska fira jul tillsammans. Och allt dom gör, som oftast i svenska filmer, är att gapa och agera på det patenterade Dramaten-sättet. Någon gång KAN det uppstå en situation som kan leda till lite fniss men det är väl 2-3 gånger i filmen max.
Slutet av filmen är extremt jobbigt, gapigt och utdraget och mest av allt en plåga.

Betyg: 2/10 tomtejävlar.

Re: Projekt: Julfilm 2011 18 dec 2011 09:33 #10

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Såg ett gäng filmer igår eftersom man var hemma hela dagen och var seg efter julfest och grejer.

Det började med Klappjakten med allas våran Ahnuld i huvudrollen.
Och vad finns det att säga? Filmen är verkligen inte bra. Hade inte gamle Arnold varit med så hade jag aldrig plågat igenom mig den frivilligt. Men nu är han ju med och är som han alltid är. Betyg: 2/10 Törrbo Man.

Sedan höjdes nivån något när vi tittade på Bad Santa. Vet att många tycker att denna rullen är fantastisk men jag ställer mig ganska neutral till den. Det finns mycket att skratta åt men jag tycker att filmen alldeles för ofta stannar upp och går på tomgång.
Betyg: 5/10 varuhuslarm

Efter det tittade vi på kvällens höjdpunkt, den moderna klassikern Ombytta Roller. Har gillat den filmen sedan jag såg den för första gången för en MASSA år sedan. Dan Aykroyd, Eddie Murphy, Jamie Lee Curtis och Denholm Elliot gör alla mycket bra insatser. Inte en film som får en att gapskratta utan jag tycker att det är mer en konstant hög nivå av mys och fniss filmen igenom som jag verkligen uppskattar.
Och så har vi ju den här klassiska scenen:

Betyg: 8/10 dollarsedlar

Re: Projekt: Julfilm 2011 19 dec 2011 06:50 #11

• Gede
  • Producent
  • Hårdrock!
Då var Itzhaks julevangelium färdigkollat. Mycket rolig och mysig miniserie från Hipp-Hipp gänget. Betyg: 7/10 brandsläckare.
  • Sida:
  • 1
Tid det tog att skapa denna sida: 0.33 sekunder